Żabki

W minionym tygodniu Żabki przeniosły się w świat muzyki, poznały nazwy i brzmienie wielu instrumentów muzycznych. Słuchały muzyki klasycznej, ilustrowały ją ruchem oraz malowały farbami. Wykonały kontrabasy z papieru, wyklejały kulkami z bibuły cymbałki oraz zrobiły grzechotki z kubeczków napełniając je ryżem lub kaszą gryczaną. Bawiły się w orkiestrę wykonując akompaniament do piosenek, wygrywając podane rytmy na wykonanych przez siebie grzechotkach oraz grając na instrumentach alternatywnych takich jak: gazety, folia aluminiona, butelki, łyżki drewniane. Śpiewały piosenkę „Ja jestem muzykantem”. Dzieci poznały również życie i twórczość Fryderyka Chopina na podstawie filmu edukacyjnego. Poznały wartości nut oraz wykorzystywały kolorowe nutki do zabaw matematycznych.

1. Rozwijanie zainteresowań muzycznych - wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – tworzenie orkiestry, śpiewanie piosenek (zbiorowe i indywidualne), rozpoznawanie wybranych instrumentów po wydawanych przez nie dźwiękach i po wyglądzie.

2. Poszerzanie wiedzy na temat teatru - poznawanie wystroju teatru (kasa, widownia, scena, kurtyna) oraz ludzi tam pracujących (aktor, reżyser, scenograf). Poznanie zasad właściwego zachowania się w teatrze, filharmonii, operze itp.,

3.Określanie zmian zachodzących w pogodzie w marcu. Wzbogacanie wiadomości na temat przyrody i zjawisk atmosferycznych, określanie aktualnej pogody.

4. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny, dostrzeganie piękna budzącej się do życia przyrody.

5. Prowadzenie prac hodowlanych w kąciku przyrody – założenie hodowli rzeżuchy, obserwacja jej wzrostu, uświadomienie wartości odżywczych.

6. Kultywowanie tradycji związanych z Wielkanocą.

7. Wykonywanie prac plastycznych, organizowanie zabaw twórczych, np. tworzenie scenek z wykorzystaniem pantomimy, dramy.

8. Rozwijanie kompetencji językowych – układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń.

9. Uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo – skutkowego.

10. Kształtowanie kompetencji matematycznych – rozwiązywanie zadań tekstowych, porównywanie liczebności zbiorów, przeliczanie.

11. Wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny. Wdrażanie do pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza

i mówiącego, doskonalenie umiejętności czekania na swoją kolej.

12. Nabywanie gotowości do podjęcia nauki czytania i pisania – ćwiczenia słuchu fonematycznego, ćwiczenia grafomotoryczne, zabawy na materiale literowym.

26 lutego obchodziliśmy Dzień Dinozaura. Zajęcia i zabawy związane z tym tematem dostarczyły nam niezwykłych przeżyć i emocji. W tym dniu poznaliśmy wiele ciekawostek dotyczących prehistorycznych gadów, między innymi dzięki książkom i gazetkom przyniesionym przez dzieci z domów.

24 lutego odbyły się zajęcia Labolo pt. "Dwutlenek węgla, co to takiego?". Zajęcia dotyczyły poznania właściowości dwutlenku węgla oraz omówienia jego znaczenia dla życia na Ziemi.

Miniony tydzień Żabki spędziły na rozwijaniu kompetencji matematycznych. Dzieci zapoznały się z wagą szalkową oraz innymi rodzajami wag, stosowały określenia takie jak: "cięższy od...", "lżejszy od...", "waży tyle samo". "Żabki" uczyły się również mierzenia przy pomocy metrówki, stóp, oraz kroków. Mierzyliśmy też objętość cieczy przy zastosowaniu takiej samej miary. Dzieci dowiedziały się dlaczego poziom cieczy w poszczególnych słoikach jest różny. Rozmawialiśmy również o czasie i sposobach jego pomiaru (zegar, stoper, minutnik). "Żabki" w tym tygodniu poznały też taniec ludowy - "Trojak".

17 lutego przypada Światowy Dzień Kota, dlatego też cały ten dzień zdominował nam temat kociaków. Żabki opowiadały o swoich pupilach, wykonały pomysłowe prace plastyczne z talerzyków papierowych, narysowały kocie rodziny, ćwiczyły czworakowanie podczas zabaw ruchowych.

15 lutego obchodziliśmy Światowy Dzień Wielorybów. Żabki wysłuchały ciekawostek na temat życia wielorybów, poznały miejsca ich występowania odszukając wieloryby na mapie świata, wykonały prace plastyczne w zespołach "Wieloryby w oceanie".

W minionym tygodniu Żabki wybrały się w podróż po Europie i każdego dnia poznały wybrany kraj na podstawie ilustracji, prezentacji, opowiadań i wysłuchanych ciekawostek na temat położenia na mapie Europy, symboli narodowych, stolic, charakterystycznych miejsc, budowli, potraw, elementów kultury itp. Żabki odwiedziły pięć krajów. W poniedziałek zwiedziły Francję i wykonały z plasteliny wieżę Eiffla. We wtorek bawiły we Włoszech, świetnie się złożyło, bo właśnie 9 lutego wypadał Międzynarodowy Dzień Pizzy, dlatego też wykonały swoje własne. We środę były w Hiszpanii i wykonały wachlarze do flamenco. We czwartek wybrały się do Holandii i zrobiły tulipany z kolorowego papieru. W piątek zaś odwiedziły naszych sąsiadów z Ukrainy i wykonały flagi tego kraju.

We wtorek 9 lutego w naszym przedszkolu odbył się bal karnawałowy, na początku Żabki wzięły udział w karnawałowym pokazie mody prezentując swoje stroje, a następnie ruszyły do zabawy: brały udział w zabawach tanecznych, konkurach i konkurencjach m.in: konkursie tańca, taniecu z balonami, zabawie "Zgadnij kim jestem", "Kto ma złotą kulę?"

Na początku lutego Żabki zgłębiały temat samodzielności w kuchni. Dzieci poszerzały słownictwo związane z wyposażeniem kuchni i zastawy stołowej. Samodzielnie komponowały posiłki w zależności od pory dnia: rano, południe, popołudniu, wieczorem, starając się wybierać zdrowe produkty na śniadanie, obiad, podwieczorek, kolację. Przyrządziły zdrową i smaczną pizzę robiąc składniki z plasteliny.  Dzieci nauczyły się prawidłowo nakrywać do stołu oraz starały się kulturalnie zachowywać przy stole, wykorzystywały zdobytą wiedzę podczas zabawy tematycznej  „W restauracji”, pełniąc role gości, kucharza czy kelnera. Kształtowały kompetencje matematyczne podczas układania rytmów ze sztućców.

W tym tygodniu powołaliśmy w naszej grupie ważną funkcję dyżurnych. Co tydzień para nowych dzieci będzie pełniła tę rolę ucząc się odpowiedzialnego wywiązywania z powierzonych obowiązków oraz pełnienia ról społecznych.

W Żabkach dyżurni:

- tworzą pierwszą parę,

- rozkładają serwetki,

- pilnują porządku w łazience,

- sprawdzają porządek po zabawie,

- obserwują dzieci podczas relaksacji,

- pomagają pani,

- swoim zachowaniem dają przykład innym dzieciom.

Strony