Żabki

Zadania do realizacji:

  1. Poznawanie wyglądu i brzmienia różnych instrumentów muzycznych.
  2. Uświadomienie wagi dźwięków w codziennym życiu.
  3. Zapoznanie z zawodem dyrygenta i pracą orkiestry.
  4. Pobudzanie do ekspresji artystycznej.
  5. Zapoznanie z naturalnymi zasobami ziemi i z bogactwem życia pod wodą.
  6. Utrwalanie wiedzy na temat złóż, kopalni i ich rodzajów.
  7. Poznawanie zawodu archeologa – rozwijanie zainteresowania przeszłością ziemi.
  8. Rozwijanie zainteresowania wynalazkami technologicznymi.
  9. Kształtowanie umiejętności słuchania i rozumienia tekstu literackiego oraz dostrzeganie jego humorystycznego przekazu.
  10. Nabywanie przekonania, że woda i powietrze są niezbędnymi czynnikami dla życia na Ziemi.
  11. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
  12. Poznanie pojęć ,,kosmos”, ,,Układ Słoneczny”, ,,planety”, zapoznanie ze sprzętami do obserwowania i badania kosmosu oraz z zawodami (astronom, astronauta).
  13. Poszerzenie wiedzy na temat ruchu planet wokół Słońca oraz na temat ruchu obrotowego Ziemi (dzień i noc).
  14. Rozwijanie słuchu fonematycznego i analizy sylabowej.
  15. Rozwijanie umiejętności klasyfikacji, przeliczania.
  16. Rozwijanie sprawności manualnej.

Tematy kompleksowe:

1. Wszystko jest muzyką.

2. Pod ziemią, pod wodą.

3. W kosmosie.

4. Prehistoryczny świat.

W ostatnich dniach stycznia rozmawialiśmy o karnawale. Dzieci poznały pojęcie ,,karnawał” oraz zwyczaje karnawałowe w Polsce i na świecie. Żabki wypowiadały się na temat przygotowywanych dla siebie strojów na zbliżający się bal w naszym przedszkolu Poznawały karnawałowe dekoracje, rytmy i tańce, jakie mogą pojawiać się na balach. Dzieci wykonywały maski karnawałowe i gwiazdki, wykorzystując do prac różnorodne materiały.

Poznawaliśmy cyfrę 0 i porównywaliśmy do czego jej kształt jest podobny. Wykonywaliśmy ćwiczenia kodowania. Tworzyliśmy bałwanki i odkrywaliśmy zakodowane rysunki.

Wzięliśmy udział w zbiórce groszy na akcję charytatywną ,,Góra Grosza”, która rozpoczęła się w naszym przedszkolu. Zachęcamy wszystkich do udziału w niej.

31 stycznia nasz kolega Roman wziął udział w przeglądzie recytatorskim ,,Z sercem dla Babci i Dziadka”, który odbył się w Młodzieżowym Domu Kultury.

W czwartek uczestniczyliśmy w zajęciach ruchowo – tanecznych Zumba. Było bardzo wesoło i tanecznie.

Wtorek 24 stycznia był dla Żabek wyjątkowy, ponieważ tego dnia wystąpiliśmy przed naszymi babciami i dziadkami. Staraliśmy się zaprezentować jak najlepiej, mówiąc wierszyki, śpiewając piosenkę i wykonując taniec. Dostaliśmy duże brawa więc chyba się udało. Po uroczystości zaprosiliśmy Naszych drogich gości do naszej sali gdzie odbyło się wręczenie laurek, które z pomocą Pań wykonaliśmy wkładając w tę pracę całe serce.

W minionym tygodniu uczestniczyliśmy po raz kolejny w warsztatach z książką gdzie rozmawialiśmy o emocjach i na kartce papieru rysowaliśmy to czego się boimy, co wzbudza nasz lęk i obawę.

Kolejną literką, którą poznaliśmy było „b,B”, a w ramach relaksu próbowaliśmy stworzyć obrazy za pomocą baniek mydlanych. Mamy teraz czas karnawału i naszym głównym tematem rozmów jest bal, na który czekamy.

W ubiegłym tygodniu dużo czasu poświęciliśmy na utrwalanie repertuaru na zbliżającą się uroczystość z okazji ,,Dnia Babci i Dziadka”. Utrwalaliśmy wiersze, piosenkę i taniec. Dzieci z niecierpliwością czekają na swoich gości. Przygotowywały niespodzianki - własnoręcznie wykonane laurki.

W tym tygodniu poznaliśmy kształt literki S jak serce. Żabki wypowiadały się na temat swoich babć i dziadków, za co ich tak bardzo kochają. Uczyły się  rysowania portretów rysując swoją babcię lub dziadka. Poznawały cyfrę 9 i układały jej kształt z dowolnych elementów.

W środę mieliśmy zajęcia Labo Odkrywcy na temat ,,Tajemnica mieszanin”. Dzieci poznawały mieszaniny jednorodne i niejednorodne. Starały się dojść do tego, jak można oddzielić piasek od soli, gdy tworzą one mieszaninę. Żabki z dużym zainteresowaniem oglądały prezentowane eksperymenty badawcze.

Tematem głównym minionego tygodnia były sporty zimowe i o nich też rozmawialiśmy chociaż pogoda nam w tym nie pomagała, pomarzyć tylko mogliśmy o jeździe na sankach, nartach czy łyżwach i rzucaniu śnieżkami. Wykonaliśmy zatem pracę plastyczną przedstawiającą dużą ilość śniegu, po którym jeździł snowbordzista. Skoro zima się na nas obraziła to porozmawialiśmy sobie o emocjach, a temat ten bardzo nam się spodobał. Smutek, radość, złość, zdziwienie, wstyd i strach, te wszystkie uczucia towarzyszą nam w życiu i są potrzebne. Opisywaliśmy każdą emocje i mówiliśmy kiedy i w jakich sytuacjach ją odczuwamy. Sami też postanowiliśmy pokazać za pomocą gestu i mimiki wybrane uczucie. Chętnie wrócimy jeszcze do tego tematu.

Nasze przedszkole znowu odwiedziło trio muzyków, którzy zapoznali nas z saksofonem, bardzo nas zdziwiło, że to instrument z grupy drewnianych. Mieliśmy także okazję sami wystąpić w roli muzyków i tancerzy.

Jak świętowaliśmy powitanie Nowego Roku? Co dobrego spotkało nas w minionym roku? To były pytania na jakie odpowiadaliśmy na początku zeszłego tygodnia.

Próbowaliśmy również zdefiniować pojęcie czasu, z tego też powodu oglądaliśmy różne rodzaje zegarów, sami  też taki ułożyliśmy z pociętych kawałków i ustawiliśmy na nim godzinę dwunastą.

Jeżeli chodzi o czas, to Żabki miały ciekawe spostrzeżenia na temat tego co by było gdyby nagle zniknęły wszystkie zegary.

Bardzo spodobał nam się wiersz J. Brzechwy „Tydzień”, a skoro tydzień, to poznaliśmy także liczbę 7. Natomiast literka, która tym razem u nas zawitała to „l, L”.

Rozpoczęliśmy również przygodę z kodowaniem, idzie nam ono bardzo dobrze.

Wspomnieć chcemy, że pomoce do zajęć i prace plastyczne staramy się wykonywać używając materiałów odpadowych i naturalnych, bo chcemy dbać o naszą planetę, dlatego też już na początku tygodnia zrobiliśmy listę ekonawyków, o których chcemy pamiętać przez cały rok.

Zadania do realizacji:

  • poznanie zasad sportowego zachowania i zachęcanie do postawy fair play w czasie zabaw
  • rozwijanie tężyzny fizycznej
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i określania własnych uczuć
  • poznanie liter u, U, s, S, b, B
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat i słuchania ze zrozumieniem
  • rozwijanie słuchu fonematycznego
  • kształtowanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo – ruchowej
  • wdrażanie do zachowania zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw na śniegu i lodzie
  •  kształtowanie pojęcia liczb 8, 9 i 0 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i graficznym
  • zapoznanie z łyżwiarstwem figurowym
  • doskonalenie umiejętności odwzorowywania
  • wdrażanie do słuchania utworów literackich i muzyki klasycznej
  • ćwiczenie pamięci
  • rozwijanie logicznego myślenia przez wyciąganie wniosków z przeprowadzonego eksperymentu
  • kształtowanie umiejętności wokalnych, poczucia rytmu, wyobraźni dźwiękowej i ruchowej
  • zachęcanie do wspólnego spędzania czasu na wspólnej i zgodnej zabawie
  • usystematyzowanie wiedzy na temat sportów zimowych
  • poznanie historii flagi olimpijskiej
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych
  • rozwijanie czułości zmysłu dotyku
  • poznanie znaczenia słowa „szacunek” w odniesieniu do osób starszych i uwrażliwianie na ich potrzeby
  • poznanie zwyczajów karnawałowych w Polsce i na świecie
  • zapoznanie z tradycjami „tłustego czwartku”
  • przełamywanie lęku przed publicznymi występami

Tematy do realizacji:

  1. Nadchodzi nowy rok
  2. Sporty zimowe
  3. Dzień Babci i Dziadka
  4. Karnawał

W tygodniu poprzedzającym Święta poznawaliśmy tradycje z nimi związane. W naszej sali mamy już ubraną choinkę. Parę dni wcześniej odwiedził nas Mikołaj i zostawił wspaniałe prezenty. Dowiadywaliśmy się jakie dekoracje można samodzielnie wykonać. Robiliśmy śnieżynki, bombki dekoracyjne oraz choinki z papieru. Poznawaliśmy dania świąteczne, które powinny znaleźć się na świątecznym stole. Z dużym zniecierpliwieniem oczekiwaliśmy przybycia naszych Rodziców na przygotowywane przedstawienie Bożonarodzeniowe.

20 grudnia odbyło się wyczekiwane spotkanie z Rodzicami. Zaprezentowaliśmy przedstawienie, a później odbyły się warsztaty świąteczne. Razem z Rodzicami wykonywaliśmy stroiki świąteczne na drewienku z szyszką oraz papierowe aniołki do powieszenia na choinkę. Rozbrzmiewające w tle kolędy wprowadzały wszystkich w radosny nastrój świąteczny. Kto miał ochotę mógł skorzystać z przygotowanego poczęstunku. To było miłe i radosne spotkanie przepełnione świątecznym klimatem.

14 grudnia od rana Żabki czekały na przybycie Mikołaja. Wyczekując odwiedzin naszego gościa nauczyliśmy się krótkiego wierszyka z pokazywaniem:

,,Kochany Mikołaju,

przybądź z dalekiego kraju.

Przywieź dla nas upominki

i piękne zielone choinki.

Czary mary tru – tu – tu

Mikołaju przybądź tu!”

Odbyły się wspólne tańce, ekspresje ruchowe do muzyki. Chętne dzieci odgadywały zagadki o tematyce zimowo – świątecznej. Następnie każda grupa prezentowała się przed Mikołajem ze swoją niespodzianką. Żabki zaśpiewały piosenkę pt: ,,Zaczarowany śnieg”. Mikołaj powiedział, że przywiózł dla wszystkich dzieci prezenty i że teraz jego pomocnicy roznoszą je po grupach pod ubrane w salach choinki. Następnie odbyła się wspólna zabawa taneczna z naszym gościem. Na koniec każdy mógł sobie zrobić pamiątkowe zdjęcie z Mikołajem. Po powrocie do sali dzieci ucieszyły piękne prezenty. Był to dzień pełen miłych wrażeń i niespodzianek. Dziękujemy Mikołaju!

9 grudnia wybraliśmy się do Kina Za Rogiem na film ,,Elf – Rozśpiewane Święta”. Żabki poznały przygody Baddyego, który po odkryciu swojego pochodzenia wyrusza do Nowego Yorku, by odszukać ojca. Elf i jego nowi przyjaciele przywracają w mieście ducha Świąt. Film się bardzo dzieciom podobał. Na koniec wszystkie Żabki otrzymały od Pani z kina kartkę - kolorowankę. Podczas wycieczki utrwalaliśmy prawidłowe przechodzenie przez ulicę, oraz chodzenie w parach. W czasie wizyty w kinie poznawaliśmy, jak trzeba się zachowywać w miejscu użytku publicznego.

Strony