Żabki

14 maja dzieci z naszej grupy wybrały się na pełną atrakcji wycieczkę do „Wioski pod Kogutem” w Krępie. Na początku zwiedziliśmy mini zoo, gdzie z bliska mogliśmy podziwiać różne zwierzęta: daniele, kangury, pawie, kury, emu, świnie, osły, a nawet konie i morskie świnki. Następnie odbyły się zajęcia edukacyjne poświęcone pszczołom. Dzieci poznały mieszkańców ula – robotnice, trutnie i królową – oraz dowiedziały się, jak wybierana jest królowa, ile żyje i co się dzieje, gdy w ulu pojawią się dwie królowe. Pani opowiadała także o tym, jak pszczoły przygotowują się do zimy i jakie zagrożenia na nie czyhają – największym z nich jest szerszeń. Dużą atrakcją było własnoręczne wykonywanie świeczek z prawdziwego wosku pszczelego oraz degustacja produktów pszczelich, takich jak pyłek pszczeli i różne rodzaje miodu. Kolejnym punktem programu była gra terenowa i budowanie domków dla owadów z materiałów znalezionych w lesie. Na zakończenie dnia dzieci bawiły się radośnie na placu zabaw. Wycieczka była nie tylko świetną zabawą, ale też okazją do zdobycia nowej wiedzy i bliskiego kontaktu z przyrodą.

12 maja Żabki wybrały się na wycieczkę do Lasu Bielańskiego. Na początku dzieci poznały zasady obowiązujące w lesie. Pan Przewodnik oprowadzał nas po bielańskim rezerwacie i zapoznawał dzieci z przyrodą. Żabki poznawały różne drzewa oraz dowiedziały się jak liczymy ich wiek. Oglądaliśmy paśnik dla zwierząt. Dzieci wysłuchały wiele ciekawostek na temat życia roślin i zwierząt w tym rezerwacie przyrody. Dowiedziały się, że występuje tu dużo gatunków ptaków, między innymi dzięcioł czarny, który jest symbolem Lasu Bielańskiego. Żabki wyszukiwały i prawidłowo nazywały oglądane na planszach rośliny, owady, płazy i gady. Oglądały kły dzika prezentowane przez pana przewodnika. Dowiedziały się, że łoś to największy osobnik zamieszkujący Kampinowski Park Narodowy, którego można spotkać również w Lesie Bielańskim. Podczas wycieczki dzieci miały możliwość pobawić się na miejscu zabaw i pobiegać w labiryncie. Wycieczka bardzo się dzieciom podobała.

W poniedziałek 5 maja odwiedził nas wyjątkowy gość – dziadek Kazia, który pracuje na lotnisku wojskowym. Opowiedział dzieciom wiele fascynujących rzeczy o swojej pracy oraz o samolotach, które można spotkać w części wojskowej lotniska.

Dzieci dowiedziały się, jak ważne jest czyszczenie płyty lotniska, ponieważ nawet najmniejszy przedmiot może być groźny dla startujących i lądujących maszyn. Poznały wojskowe samoloty takie jak F-16 i Hercules – ten ostatni potrafi przewieźć nawet kilkudziesięciu żołnierzy!

Nie zabrakło też ciekawostek o samolocie, którym lata prezydent Polski, a także o tym, do czego służy radar i jaka jest rola nawigatora na lotnisku. Dzieci usłyszały też, czym jest droga kołowania oraz co trzeba zrobić, żeby zostać pilotem.

Wielkie wrażenie zrobiła opowieść o Kapitanie Kawie – najlepszym polskim pilocie wojskowym, który wzbudził wśród Żabek ogromny podziw.

To było niezwykle inspirujące spotkanie, które z pewnością rozbudziło w dzieciach ciekawość i marzenia o lataniu!

Zadania do realizacji:
1. doskonalenie sprawności ciała i koordynacji przygotowujących do nauki pisania i czytania
2. systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych
3. kształtowanie świadomości narodowej przez dostrzeganie piękna języka, muzyki, tradycji, historii, architektury, sztuki
4. podejmowanie prób pogodzenia się z porażką czy przegraną, radość z sukcesów innych
5. dostrzeganie, na czym polega praca zawodowa rodziców, dziadków, osób z najbliższego otoczenia
6. wymienianie symboli narodowych, wyróżnianie ich spośród symboli innych państw
7. doskonalenie umiejętności liczenia do dziesięciu na palcach oraz przedmiotach zastępczych
8. dokonywanie analizy i syntezy sylabowej i głoskowej prostych wyrazów
9. poszerzanie wiedzy i rozbudzanie zainteresowania krajami Unii Europejskiej
10. doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz prac plastycznych
11. zdobywanie informacji na temat roślin i zwierząt żyjących w wybranych środowiskach
12. dostrzeganie pozytywnego wpływu niektórych zwierząt na środowisko
13. systematyczne obserwacje, badanie okazów zgromadzonych w kąciku przyrody oraz opisywanie wrażeń, porównywanie, wyciąganie wniosków
14. dostrzeganie etapów rozwoju roślin: drzew owocowych, roślin kwiatowych i cebulowych
15. rozpoznawanie i nazywanie wiosennych kwiatów, drzew i krzewów
16. poznawanie etapów rozwoju niektórych zwierząt (żaby, motyla, ptaka)
Tematy do realizacji:
1. Święta majowe
2. Jestem Europejczykiem
3. Kwiecisty maj
4. Rodzina to skarb

W minionym tygodniu w naszej grupie Żabek panowała prawdziwie świąteczna atmosfera! Dzieci z zapałem przygotowywały się do nadchodzących Świąt Wielkanocnych. Wykonywały piękne kartki świąteczne oraz malowały tekturowe jajka, które wcześniej zostały owinięte folią aluminiową, tworząc wyjątkowe, błyszczące dekoracje. Żabki siały także rzeżuchę, ozdabiały doniczki i codziennie troskliwie pielęgnowały swoje roślinki. Przed świętami dzieci zabrały je do domów, aby ozdobiły ich wielkanocne stoły.

W trakcie tygodnia rozmawialiśmy o tradycjach i zwyczajach wielkanocnych, a także uczyliśmy się świątecznej piosenki z pokazywaniem „Bunny Hop”, która sprawiła dzieciom wiele radości.

Wielką atrakcją tygodnia była piątkowa niespodzianka – odwiedziły nas trzy Zajączki Wielkanocne, czyli mama i siostry Dominika! Nasi goście przygotowali dla dzieci wyjątkowe wielkanocne podchody. Żabki, podzielone na grupy, wędrowały po całym przedszkolu, szukając zadań ukrytych przez Zajączka. Każde poprawnie wykonane zadanie przybliżało dzieci do zdobycia kolejnego fragmentu fotografii Zajączka z rodziną. Wszystkim grupom udało się zebrać wszystkie elementy układanki!

Za swoje zaangażowanie dzieci otrzymały wspaniałe nagrody – ręcznie robione na szydełku kurczaczki oraz gniotki, które również zostały przygotowane własnoręcznie przez naszych gości. Na zakończenie każdy Żabek mógł stworzyć swojego własnego Zajączka z przygotowanych elementów.

To był pełen wrażeń i radosnej atmosfery tydzień, który na długo pozostanie w naszej pamięci!

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o życiu ludzi i zwierząt w gospodarstwie wiejskim. Dowiedzieliśmy się, co dają nam zwierzęta żyjące na wsi. Utrwalaliśmy nazwy zwierząt i ich dzieci, poznawaliśmy ich wygląd oraz odgłosy, jakie wydają. Rozróżnialiśmy również zwierzęta, które mogą mieszkać z nami w domu. Żabki opowiadały, jak opiekują się swoimi zwierzątkami, które posiadają. Podczas zabaw dzieci ćwiczyły pojęcia matematyczne, przeliczały i układały rytmy z różnych zwierząt. Żabki wykonywały pracę plastyczną ,,Krówka” z papierowych talerzyków.

W tym tygodniu byliśmy na zajęciach sportowych na terenie Akademii Wychowania Fizycznego. Poznawaliśmy kolejną dyscyplinę sportową - szermierkę. Wykonywaliśmy różne ćwiczenia prezentowane przez Pana instruktora oraz braliśmy udział w różnych konkurencjach i zabawach.

W czwartek braliśmy udział w zajęciach ,,Zumba Kids”. Dzieci chętnie wykonywały prezentowane przez Panią instruktor ekspresje ruchowo – taneczne do muzyki. Zajęcia przy muzyce sprawiły nam wiele radości.

Grupa Żabek 14 kwietnia po raz kolejny odwiedziła Multicentrum przy ul. Szegedyńskiej 13a, biorąc udział w zajęciach pt. „Małe czy duże, przyda się naturze”. Tematem spotkania były różne zwierzęta oraz ich środowiska życia. Dzieci z zaangażowaniem dopasowywały odpowiednie domy do poszczególnych zwierząt – stawy, norki, gniazda i inne schronienia nie miały przed nimi tajemnic! Rozmawialiśmy także o tym, co jedzą zwierzęta i dlaczego ich środowisko jest tak ważne.

Panie prowadzące w ciekawy sposób dzieliły się z dziećmi fascynującymi ciekawostkami na temat świata zwierząt. Każde dziecko otrzymało naklejkę z wizerunkiem zwierzątka, którą następnie przyklejało na kartkę i dorysowywało jego naturalne środowisko.

Na zakończenie zajęć Żabki miały okazję zagrać w grę komputerową utrwalającą zdobytą wiedzę. Było twórczo, edukacyjnie i bardzo inspirująco.

W ramach projektu „Zabawa Sztuką” Żabki miały okazję zapoznać się z fascynującą techniką artystyczną – kolażem. Dzieci dowiedziały się, jaką rolę w historii sztuki odegrała ta technika i jacy artyści ją stosowali, a następnie same spróbowały swoich sił, tworząc kolaż pt. „Wiosna”. W trakcie zajęć wycinały małe kawałeczki z gazet, które przyklejały na przygotowane tło. Następnie malowały strony gazet w wiosennych kolorach, a po wyschnięciu wycinały kółka, które stały się kwiatami oraz trawą. Przed przyklejeniem, płatki dzieci zgniatały i rozprostowywały, by kwiaty ładnie odstawały w finalnej kompozycji.

W ostatnim czasie nasze Żabki wzięły także udział w konkursie tanecznym „Taneczna karuzela: podróże po Polsce”. Wystąpiły z tańcem Krakowiak, prezentując go również podczas koncertu muzycznego „Legenda starego Krakowa”. W tradycyjnych strojach krakowskich dzieci z entuzjazmem oddały się rytmom tej pięknej, regionalnej tradycji.

1. Wyrabianie pozytywnego stosunku do świata zwierząt.
2. Poznawanie zwierząt żyjących w gospodarstwie wiejskim.
3. Rozróżnianie zwierząt, które mogą mieszkać z nami w domu.
4. Poznanie tradycji i obyczajów Świąt Wielkanocnych.
5. Zachęcanie dzieci do uczestnictwa w przygotowaniach świątecznych.
6. Kształtowanie szacunku do przyrody poprzez uzmysłowienie, że przyroda jest dla człowieka użyteczna.
7. Nabywanie przekonania, że woda i powietrze są niezbędnymi czynnikami dla życia na Ziemi.
8. Przestrzeganie zasad ochrony środowiska i zdobywanie wiadomości na temat ekologii.
9. Poznawanie zasad segregowania odpadów.
10. Wdrażanie do uważnego słuchania tekstu czytanego przez nauczyciela.
11. Kształtowanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiedzy i przeżyć.
12. Wdrażanie do właściwego oceniania postępowania bohaterów z bajek.
13. Doskonalenie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej podczas zabaw ruchowych,
naśladowczych, manipulacyjnych, konstrukcyjnych.
14. Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia.
15. Rozwijanie słuchu fonematycznego i analizy sylabowej.
16. Doskonalenie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek.
17. Doskonalenie umiejętności współdziałania podczas różnych aktywności.
18. Rozwijanie sprawności fizycznej poprzez aktywność ruchową.


Tematy kompleksowe:
1. Mieszkańcy domu i zagrody.
2. Wielkanocny czas.
3. Ekologia w życiu codziennym.
4. Książka skarbnicą wiedzy.

Miniony tydzień upłynął nam na rozmowach o wiośnie i jej pierwszych zwiastunach. Dzieci z zainteresowaniem obserwowały zmiany zachodzące w przyrodzie, a podczas spaceru z lupami szukały oznak budzącej się do życia przyrody.

Najbardziej wyczekiwanym dniem był Pierwszy Dzień Wiosny, który świętowaliśmy wspólnie z całym przedszkolem. Najpierw obejrzeliśmy krótkie przedstawienie w wykonaniu Grupy Słonek, a następnie każda grupa zaśpiewała piosenkę dla Wiosny. Na zakończenie wszyscy razem tańczyliśmy, obsypywani kolorowymi kwiatami przez Wiosnę. Było radośnie, kolorowo i wiosennie!

Dodatkowo dzieci przyniosły do sali piękne kwiaty, za które serdecznie dziękujemy – teraz możemy o nie dbać i cieszyć się ich zapachem. Wykonaliśmy także pracę plastyczną „Krokusy” – liście malowaliśmy farbami, a płatki wyklejaliśmy kolorową bibułą. W tym tygodniu wyjaśniliśmy również, co oznacza przysłowie “W marcu jak w garncu”, a na podsumowanie stworzyliśmy kolorowankę przedstawiającą zmienną marcową pogodę.

Cieszymy się, że wiosna wreszcie do nas zawitała i nie możemy doczekać się kolejnych dni pełnych słońca i zabaw na świeżym powietrzu!

Strony