Biedronki

20 listopada obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. W tym wyjątkowym dniu wraz dziećmi skupiliśmy się na trzech prawach: Prawo do zabawy, Prawo do zachowania swoich tajemnic, Prawo do odpoczynku. Zastanawialiśmy się wspólnie co to wszystko oznacza, podczas burzy mózgów szukaliśmy odpowiedzi na pytania: czy mogę bawić się jak chce i z kim? Czy mogę innym zabierać zabawki? Czy mogę kolorować według własnego pomysłu? Czy mogę mieć sekret? Czy mogę odpoczywać wtedy kiedy tego potrzebuje? To były trudne pytania na które znaleźliśmy odpowiedzi. Czas umilały nam zabawy integracyjne, podczas których utrwalaliśmy znajomość części ciała.

W tym tygodniu dzieci miały okazję poszerzyć swoją wiedzę dotyczącą kotów i psów. Oglądaliśmy zdjęcia różnych czworonogów, porównywaliśmy wygląd i poznaliśmy niektóre rasy. Bawiliśmy się przy piosenkach “Kotek Puszek” i “Popatrzcie na jamniczka”. Dzieci rozwijały percepcję wzrokową poszukując ukrytych kotków i piesków, doskonaliły koordynację ruchową podczas zabawy w tor przeszkód. Każdy wykonał swojego kotka, kolorując go i przyklejając mu wąsy. Razem wykonaliśmy dwa,duże pieski- przyklejając ryż i groch oraz papierowe łatki. Biedronki obejrzały teatrzyk kukiełkowy pt.”Pchełka Perełka” poznając ciekawą historię Pchełki, która poszukiwała nowego domu. 

We wtorek 10.11.2020 roku obchodziliśmy bardzo wyjątkowe święto - Dzień Jeża. Na samym początku rozwiązywaliśmy zagadki za pomocą zmysłu dotyku- dotykaliśmy przedmiotów, które miały kolce, wystające czubki itp. Dzieci bardzo dobrze skojarzyły, że będziemy rozmawiać o jeżach. W tym dniu spotkaliśmy się z Jeżykiem, który opowiedział nam przeróżne ciekawostki dotyczące jeży- teraz wiemy, że jeże są aktywne nocą, zasypiają na zimę, wcale nie jedzą jabłek, a kiedy się boją zawijają się kulkę. Zrobiliśmy plakat z ciekawostkami, aby utrwalić nowe informacje. Na sam koniec każdy z nas ulepił własnego jeża z masy solnej, kolce zrobiliśmy z nasion słonecznika, a oczy i nosek z ziela angielskiego. Dzień był bardzo udany.

Zabawa z masą solną bardzo spodobała się dzieciom, dlatego zachęcam do takich zabaw w domu. Masa solna to najprostsza i szybka do wykonania masa.

Składniki:

Szklanka mąki

Szklanka soli

½ szklanki wody

Dlaczego warto?

Podczas zabaw z masą solną dziecko rozwija motorykę małą, inaczej mówiąc rozwijamy sprawność ręki, ćwiczymy ruchy precyzyjne dłoni i palców. Zabawy z masami plastycznymi to także świetna okazja do odwrażliwienia dłoni- czyli rozwijanie zmysłu dotyku, szczególnie dla tych dzieci które nie lubią dotykać “dziwnych” substancji i materiałów, nie chcą brać do rąk lepkich owoców itd. 

Z okazji Dnia Niepodległości grupa Biedronek dowiedziała się jak poprawnie się zachowywać podczas uroczystości państwowych oraz śpiewania hymnu narodowego. W związku ze zbliżającym się Świętem Niepodległości dzieci rozwijały swoją wiedzę dotyczącą Ojczyzny- utrwalały nazwę kraju oraz stolicy, poznały flagę i godło Polski. Na sam koniec wysłuchały hymnu Polski- starając się zachować postawę “na baczność”.

5.11.2020 roku obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek. Dzieci opowiadały o swoich ulubionych bajkach i postaciach. Przeglądaliśmy wspólnie książki z bajkami i szukaliśmy znanych bohaterów takich jak Czerwony Kapturek, Królewna Śnieżka czy Pinokio. Słuchaliśmy i bawiliśmy się wspólnie przy piosence “My jesteśmy krasnoludki…”. W tym magicznym dniu przenieśliśmy się do Krainy Bajek za pomocą chusty animacyjnej, ponieważ dzieci miały do wykonania kilka zadań aby odczarować Krainę Bajek. Porządkowaliśmy książki według kolorów, szukaliśmy ukrytych w ryżu i grochu bohaterów,a na koniec malowaliśmy wodą obrazek tak aby powstały kolory. Zadania nie były łatwe, ale daliśmy radę- uratowaliśmy Krainę Bajek!

ZADANIA WSPIERAJĄCE  ROZWÓJ DZIECKA NA MIESIĄC LISTOPAD

  1. Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych).
  2. Kształtowanie nawyków zdrowotnych.
  3. Rozwijanie umiejętności liczenia.
  4. Rozwijanie sprawności manualnych, motoryki małej i dużej.
  5. Kształtowanie poczucia rytmu, umuzykalnianie, reagowanie na zmianę tempa muzyki.
  6. Nauka ubierania się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.
  7. Słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich.
  8. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np.: padającego deszczu.
  9. Wymienianie i nazywanie wybranych zawodów.
  10. Poszerzanie wiedzy dotyczącej kotów i psów.
  11. Poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego.

Tematy kompleksowe

  1. Pada deszcz.
  2. Dbamy o zdrowie.
  3. Domowi ulubieńcy.
  4. Urządzenia w moim domu.

15.10.2020r. Obchodziliśmy Dzień Mycia Rąk. Dzieci kształtowały poprawne nawyki higieniczne, poznały zasady dbania o higienę oraz nauczyły się prawidłowego sposobu mycia rąk. Dowiedzieliśmy się również co znajduje się na naszych rękach, dlaczego należy je myć i w jakich sytuacjach koniecznie musimy umyć ręce. Przeprowadziliśmy eksperyment z brudnymi rękami, nauczyliśmy się krótkiego wierszyka z pokazywaniem oraz rozwiązywaliśmy zagadki. Teraz Biedronki wiedzą jak bardzo ważne jest mycie rąk.

 

Ostatnie dwa tygodnie Biedronki przeniosły się do jesiennego sadu i ogrodu. Za pomocą różnych zmysłów dzieci poznawały warzywa i owoce, obserwowały i opisywały je, utrwalały nazwy. Dzieci rozwijały zasób słownictwa i umiejętność wypowiadania się na konkretny temat. Bawiliśmy się w kucharzy utrwalając wierszyk “Wpadła gruszka do fartuszka….”, słuchaliśmy piosenki o “Cebulce i buraczku” podczas której tańczyliśmy w parach. Dzieci rozwijały swoje kompetencje matematyczne podczas zabawa w przeliczanie owoców i warzyw. Dużo czasu spędziliśmy na zabawach ruchowo-naśladowczych, muzycznych i ćwiczeniach gimnastycznych podczas, których rozwijaliśmy poczucie rytmu, równowagę i ogólną sprawność fizyczną. Na sam koniec powstały piękne prace grupowe “Marchew i pomidor”.

01.10.2020r obchodziliśmy Dzień Muzyki, z tej okazji poznaliśmy różne instrumenty i posłuchaliśmy jakie dźwięki wydają. Zobaczyliśmy również jak wyglądają nuty i posłuchaliśmy koncertu symfonicznego. Bawiliśmy się podczas zagadek słuchowych oraz zabaw ruchowych, podczas których rozróżnialiśmy wysokie i niskie tony oraz szybkie i wolne. Na sam koniec mieliśmy bardzo poważne zadanie- dopasowanie obrazka do instrumentu. Coraz lepiej wychodzi nam śpiewanie naszej ulubionej piosenki o Jeżyku. To był bardzo ciekawy dzień, nasza grupa bardzo lubi muzykować i bawić się z muzyką…

Zadania wspierające rozwój dziecka  na miesiąc październik

  1. Zachęcanie do samodzielnego zdejmowania ubrań i butów.
  2. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych.
  3. Nabywanie sprawności fizycznej.
  4. Uczestniczenie we wspólnych zabawach.
  5. Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni.
  6. Określanie podstawowych barw.
  7. Poznanie wielozmysłowe warzyw i owoców.
  8. Wskazywanie i nazywanie wybranych części ciała.

Tematy kompleksowe:

  1. Jesień w sadzie.
  2. Smaczne warzywa.
  3. Jaki jestem.
  4. Moje zmysły.

Strony