Biedronki

Piątkowa wycieczka bardzo się udała: była piękna pogoda, dzieci miały wiele atrakcji, nie było czasu na nudę. W czasie warsztatów   edukacyjnych  „Na wiejskim podwórku” dzieci dowiedziały się  jak żyją zwierzęta gospodarskie, co jedzą, co piją, na czym polega ich pielęgnacja. Biedroneczki  zwiedzały zagrody, mogły dotknąć i nakarmić zwierzęta, a nawet wydoić sztuczną krowę.

W czasie  warsztatów  plastycznych dzieci malowały wybrane przez siebie figurki zwierząt, poznały ślady – tropy, które zostawiają  na ziemi zwierzęta, malowały je klejem i posypywały kolorową solą samodzielnie zabarwioną kredą.

Był  czas na zabawę w piaskownicy, na trampolinie oraz posiłki aby nie zabrakło dzieciakom energii na dalsze atrakcje. Cały nasz pobyt na farmie ,,Cztery Pory Roku” był zagospodarowany i zorganizowany. Po reakcjach zachwytu mogę powiedzieć , że Biedroneczki były bardzo zadowolone z wyjazdu.

Poznaliśmy zwierzęta żyjące w wiejskim gospodarstwie. Podzieliliśmy je na ptaki i ssaki. Biedroneczki doskonale wiedziały czym się różnią te grupy zwierząt. Na podstawie ilustracji omówiliśmy jak i gdzie  mieszkają poszczególne zwierzaki  i dlaczego człowiek je hoduje.

 Dzieci rozwiązywały zagadki tekstowe i słuchowe ( odgłosy zwierząt) o zwierzętach. Wykonały pracę plastyczną – różową świnkę z papierowego talerzyka.

 Cieszymy się piękną pogodą oraz wyjazdem na zbliżającą się wycieczkę do Powsina. Biedronki nie mogą doczekać się wyjazdu, gdyż jest to ich pierwsza wycieczka autokarowa. Myślę, że będzie fajnie, zapowiadana jest ciepła i słoneczna pogoda.

Wiosenna łąka piękna, zielona i pachnąca, na której dużo owadów oraz innych żyjątek-  to temat ubiegłego tygodnia. Oglądaliśmy kwiaty, które rosną na wiosennej łące: stokrotki, mlecze, koniczynę, jaskry, rumianki, maki, chabry. Omówiliśmy cykl rozwojowy motyla, żaby, oglądaliśmy książki o życiu zwierząt mieszkających na łące: ślimaków, dżdżownic, pająków, pszczół, mrówek  - ,,Młody obserwator przyrody”. Ćwiczyliśmy  liczenie oraz określanie położenia – gdzie się znajduje? Np. nad kwiatkiem, obok, pod itp.

Biedroneczki wykonały  kolorowe motylki z kółek, nauczyły się piosenki ,,Na łące”

Na łące

I.  Tańczą motyle,

   tańczą na łące
  a razem z nimi

   kwiaty pachnące.

Ref.: Słoneczko z góry uśmiecha się
          ciepłym promykiem ogrzeje cię.

          Słoneczko z góry uśmiecha się
          ciepłym promykiem ogrzeje cię.


II. Kwiaty motylom

 ukłon składają
w małych kółeczkach

się obracają.

Ref.: Słoneczko z góry uśmiecha się
          ciepłym promykiem ogrzeje cię.

          Słoneczko z góry uśmiecha się
          ciepłym promykiem ogrzeje cię.


III. Skrzydła motylom

 w słońcu się mienią
żółtym kolorem

piękną czerwienią.


Ref.: Słoneczko z góry uśmiecha się
          ciepłym promykiem ogrzeje cię.

          Słoneczko z góry uśmiecha się
          ciepłym promykiem ogrzeje cię.

Zadania do realizacji:

  • Poznanie zwierząt żyjących na łące
  • Zapoznanie z cyklem rozwojowym  motyla i żaby.
  • Poznawanie wybranych dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi,
  • Poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wychodzenia na spacer,
  • Naśladowanie sposobów poruszania się zwierząt hodowanych w domu, ich głosów.
  • Poznanie wybranych zawodów: ogrodnika, krawcowej, policjanta, piosenkarza i innych.
  • Moja rodzina, podawanie informacji, jak ma na imię mama, jak tata,
  • Nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np.: mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek,
  • Pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych.
  • Wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny, dzielenie się swoimi przeżyciami.
  • Nauka wycinania i posługiwania się nożyczkami
  • Liczenie palców, przedmiotów itp.
  • Powtarzanie krótkich rymowanek.
  • Podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci,
  • Doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich) wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi.
  • Reagowanie na humor zawarty w utworze literackim lub w danej sytuacji.
  • Układanie prostych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru.

Tematy do realizacji :

1.Łąka wiosną.

2.Wiosna na wsi.

3.Znam różne zawody.

4. Moi rodzice.

27 kwietnia w środę Biedroneczki uczestniczyły w zajęciach Labo Odkrywcy Odrzutowe laboratorium. Dzieci zapoznały się ze zjawiskiem odrzutu i jego wykorzystaniem. Biedroneczki poznały siłę odrzutu na podstawie nadmuchanego balonika,  rakiety, katapulty. Siła ta była wykorzystana przy budowie odrzutowego samochodu oraz poczty balonikowej.

Ostatni tydzień kwietnia poświęciliśmy tematyce związanej z miejscem  w którym mieszkamy – mieście, kraju. Przypomnieliśmy sobie legendę o Warsie i Sawie, oglądaliśmy albumy o Warszawie, podziwialiśmy krajobrazy  Polski. Biedronki nauczyły się piosenki Jestem Polakiem, utrwaliliśmy znajomość symboli narodowych : godła i flagi.

Utrwaliliśmy znajomość  figur geometrycznych oraz umiejętność ich nazywania. Dzieci układały domy z figur geometrycznych- gotowych wyciętych z papieru, bawiły się klockami w kształcie figur geometrycznych. Rozmawialiśmy o domach w których mieszkają dzieci: blokach, domach jednorodzinnych, na których piętrach.


(sł. i muz. Bożena Forma)
„Jestem Polakiem”

I. Flaga biało-czerwona,
nasza polska flaga.
Przedszkolak o tym pamięta,
to bardzo ważna sprawa.

Ref. Tatry, Bałtyk, Wisła,
orzeł w godle biały,
piękna Polska- nasza Ojczyzna-
My, dzieci, ją kochamy.

II. Kocham dom mój rodzinny,
lasy, łąki, pola,
i wszystko co mnie otacza
i drogę do przedszkola.

Ref. Tatry, Bałtyk, Wisła....

Wielkanoc to temat przewodni tego tygodnia. Jajka, pisanki, kraszanki,  kurczaki, zajączki, baranki oraz tradycje związane ze świętami Wielkanocnymi  to zagadnienia którymi się zajmowaliśmy. Ćwiczyliśmy liczenie oraz porównywanie wielkości -  oczywiście jajek, kur.  Biedroneczki wykonały zajączki i kury z papierowych talerzyków oraz ozdobiły koszyczek do zbierania jajek, nauczyły się piosenek: Idą święta oraz Jajko małe.

Hitem tygodnia była wizyta Zajączka Wielkanocnego. Zajączek przykicał do nas w czwartek. W rolę zajączka wcieliła się mama Małgosi, która dostarczyła Biedroneczkom wiele radości. Dzieci przenosiły jajko na łyżce, pomogły Zajączkowi  przedostać się na drugą stronę rzeki za pomocą tratwy- na gazecie, kicały jak zajączki między pachołkami, zbierały do koszyczków jajeczka oraz wykonały zadanie przygotowane przez Zajączka – kolorowanie pisanki według kodu.

Dziękujemy mamie Małgosi za pomysł z Zajączkiem Wielkanocnym oraz dobrą zabawę.

Idą święta

Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach każdy zając pamięta.
Do koszyczka zapakuje słodycze
i na święta ci przyniesie moc życzeń.


Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach i kurczątko pamięta.
W żółte piórka się ubierze, wesołe
wśród pisanek będzie biegać po stole.


Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach nasz baranek pamięta.
Ma na szyi mały dzwonek dźwięczący,
będzie dzwonił, będzie skakał po łące


Idą święta, wielkanocne idą święta.

O tych świętach każde dziecko pamięta.
Pomaluje jajka w kwiatki i w gwiazdki,
zrobi na pisankach śliczne obrazki.

 

Jajko małe

Jajko, jajko małe caluteńkie białe.

Wezmę farby nowe piękne, kolorowe.

 

 Ref. Tu kropka, tam kreska pisanka niebieska.

Ubiegły tydzień poświęcony był zagadnieniom związanym z kosmosem. We wtorek Biedroneczki uczestniczyły w warsztatach Przygoda z książką – czytamy i twórczo działamy. Bazą wyjściową do warsztatów była książka HerveTulleta ,,Turlututu Akuku, to ja!”. Biedroneczki poznały przygody ufoludka Turlututu, porozmawiały o kosmosie, skonstruowały własne statki kosmiczne z różnorodnych materiałów. Zabawa była przednia, dzieci były bardzo zadowolone.

 Rozmawiając o kosmosie oglądaliśmy ilustracje statków kosmicznych, rakiet, satelitów, planet, księżyca, Słońca, gwiazd. Biedronki zapoznały się ze zjawiskiem powstawania dnia i nocy, zastanawialiśmy się jak mogą wyglądać mieszkańcy innych planet, czytaliśmy ciekawostki z książek. Wykonaliśmy rakiety z figur geometrycznych oraz jedną dużą rakietę grupową.

Zadania do realizacji:

  • Poszerzenie wiadomości dzieci o wyrażenia związane  z kosmosem oraz z ruchem Ziemi- dzień i noc, księżyc, planety, gwiazdy, kosmonauta, rakieta, statki kosmiczne, ufoludki.
  • Zapoznanie dzieci z tradycjami związanymi ze Świętami Wielkanocnymi: pisanki, zajączki, koszyczek wielkanocny, baranki, sianie owsa, Śmingus-dyngus.
  • Ziemia nasza planeta, zaprezentowanie dzieciom Ziemi jako miejsca w którym mieszkamy i powinniśmy o nie dbać, przybliżenie dzieciom wiadomości związanych z ekologia i segregowaniem odpadów.
  • Rozbudzanie zainteresowania miejscem w którym mieszkają dzieci – miasto, kraj, Polska jako część Europy.
  • Przybliżenie wiadomości na temat Warszawy, dzielnicy w której mieszkamy, kraju- Polski, przypomnienie legendy Wars i Sawa.
  • Ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później).
  • Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko.
  • Liczenie palców, przedmiotów itp.
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie  wiosną – długość dnia i nocy, temperatura, zmiany w najbliższym otoczeniu.
  • Maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
  • Powtarzanie krótkich rymowanek.
  • Podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci.
  • Doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich) wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi.
  • Zwracanie uwagi na niewerbalny sposób porozumiewania się.
  • Reagowanie na humor zawarty w utworze literackim lub w danej sytuacji.
  • Układanie prostych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru.

Tematy do realizacji :

1.Chciałbym być kosmitą.

2.Wielkanoc.

3.Dbamy o Ziemię.

4. Jestem Polakiem i Europejczykiem.

W poniedziałek  zostały posiane w doniczkach kwiatki, które później posadzimy w przedszkolnym ogrodzie. Jedną doniczkę przykryliśmy folią aby szybciej wykiełkowały nasionka. Później przykryliśmy wszystkie doniczki. Codziennie widać było jak kiełkują nasionka. Na oknie w sali hodujemy również hiacynta i cebulę na szczypiorek. Biedroneczki po wejściu do sali biegną zobaczyć ile roślinki urosły.

Dzieci poznały nazwy pierwszych wiosennych kwiatów, dzieliliśmy je na sylaby z wyklaskiwaniem. Biedroneczki nauczyły się piosenki  Zielona wiosna. Śpiewaliśmy ją z podziałem na role: bociany, żabki i wróbelki. Wykonaliśmy pracę plastyczną-  Forsycje, gałązki i trawkę dzieci malowały za pomocą pędzli, natomiast kwiatki stemplowały.

 W piątek był Dzień Ptaków. Rozmawialiśmy o ptakach żyjących w Polsce, ale nie tylko. Biedroneczki zastanawiały się do czego ptakom są potrzebne pióra? Od czego zależy kształt dzioba ptaka? Jaka jest budowa ptaków?

Dzieci bawiły się w zabawę Ptaszki do gniazd oraz Bocian i żaby. Doskonaliły liczenie- liczyły jajka, segregowały je pod względem koloru, porównywały liczebność. Wykonaliśmy grupową pracę plastyczną-  Sowa z odrysowanych i wyciętych rączek dziecięcych.

 

Piosenka ,,Zielona wiosna”

  1. Nad brzegiem rzeki żabki siedziały

 i coś do ucha sobie szeptały.

 Ref. Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum,

kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum. BIS

  1. Przyleciał bociek, usiadł na płocie

 i do drugiego boćka klekoce.

 Ref. Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,

 kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle. BIS

  1. Wszystko usłyszał mały wróbelek

 i przetłumaczył na ptasie trele.

 Ref. Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,

 ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.

Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,

 wiosna, wiosna, jest już wśród nas.

Ostatni tydzień poświęcony był zagadnieniom związanym z wiosną. 21 marca w poniedziałek  Biedroneczki  śpiewem i tańcem powitały  Wiosnę. Wykonaliśmy duży plakat przedstawiający Panią Wiosnę. W poniedziałek również uczestniczyliśmy w warsztatach Ogród w szkle. Dzieci wykonały  w szkle swoją kompozycję  różnorodnych ozdób: kamyczków, kory, kolorowych drewienek żywych roślin. Teraz o swoją roślinkę muszą zadbać w domu – podlewać wystarczy raz w tygodniu aby wyrosła duża i cieszyła oko. Warsztaty sprawiły dzieciom dużo radości, mogły  same wsypywać wszystko do słoików i posadzić  roślinkę. Efekty swojej pracy zaniosły do domów.

22 marca we wtorek był Dzień Wody. Mówiliśmy o znaczeniu wody w życiu człowieka, zwierząt  i roślin. Odgadywaliśmy gdzie mieszka woda? na podstawie ilustracji oraz zagadek. Dzieci dowiedziały się jak to było z kropelką deszczu, która stała się parą wodną. Nauczyliśmy się piosenki ,,Kropla za kropelką”. Omawiając zagadnienia związane z wodą poruszyliśmy temat oszczędzania wody.

W środę odbyły się zajęcia badawcze Labo Odkrywcy ,,Czy cukier jest zdrowy?”. Dzieci dowiedziały się jakie jest  znaczenie cukrów dla zdrowia, poznały zasady zdrowego żywienia.

Strony