Biedronki

Orientacja przestrzenna to umiejętność, która obejmuje rozumienie położenia i relacji między obiektami w przestrzeni. Dzieci rozwijają tę umiejętność poprzez obserwację, eksperymentowanie i interakcje z otoczeniem. Nam w tym zadaniu pomagał Miś Ptyś, którego dzieci miały za zadanie posadzić w odpowiednim miejscu według instrukcji. Następnie przyklejaliśmy naklejki w odpowiednim miejscu na kartce.

Przed zbliżającymi się świętami wielkanocnymi Biedronki poznawały tradycje i zwyczaje z nimi związane. Wykonaliśmy kilka prac plastycznych między innymi kurczaczki i pisanki na patykach. Uczyliśmy się świątecznej piosenki, sialiśmy owies i przez cały czas dbaliśmy o nasz ogródek na oknie. Wnagrodę za udział w przygotowaniach otrzymaliśmy drobne upominki - wielkanocne karty do gry w Piotrusia.

Zadania do realizacji:

  • Kształtowanie nawyków porządkowych: sprzątanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków.
  • Wdrażanie do współdziałania podczas zabaw, gier, tańców, sytuacji zadaniowych.
  • rozwijanie motoryki małej poprzez działalność twórczą i ćwiczenia grafomotoryczne, doskonalenie umiejętności dzielenia na sylaby.
  • kształtowanie umiejętności określania odległości: bliżej i dalej, wyjaśnienie znaczenia określeń: wysoko, nisko, głęboko, kształtowanie umiejętności określania położenia: nad, na, pod, obok, przed, za.
  • zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi, ukazanie wartości tradycji.
  • Poznanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt.
  • Poznawanie zwierząt (dorosłych i młodych) hodowanych na wsi.
  • Nazywanie domów zwierząt.
  • Wyjaśnianie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi.
  • Obserwacje zmian zachodzących w przyrodzie.
  • Poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi.
  • Wyjaśnianie określeń: kwiaty chronione, zwierzęta chronione.
  • Kształtowanie postaw proekologicznych.
  • Poszerzanie wiedzy o Polsce, utrwalanie znajomości symboli narodowych.

Tematy:

  1. Wielkanoc
  2. Wiosna na wsi
  3. Dbamy o przyrodę
  4. Polska – moja ojczyzna

Wiosenne tematy rozpoczęliśmy od utrwalenia informacji o pogodzie i o tym jaka bywa kapryśna. Dowiedzieliśmy się jak to się dzieje, że pada deszcz poznając przy tym obieg wody w przyrodzie. Korzystając z cieplejszych dni bardzo chętnie bawiliśmy się na dworze, za każdym razem przypominając sobie zasady korzystania ze sprzętów terenowych. Podczas wyjść do ogrodu obserwowaliśmy również zmiany zachodzące w przyrodzie. Uczyliśmy się odpowiednio ubierać, aby zapobiegać przegrzaniu się lub zmarznięciu. Rozmawialiśmy również na temat, co to znaczy „W marcu jak w garncu”. Przygotowując się na nadejście wiosny uczyliśmy się piosenki „Maszeruje wiosna”, a naszą pierwszą wiosenną pracą plastyczną był krokus wyklejony plasteliną i kawałkami bibuły. 21 marca powitaliśmy Pierwszy Dzień Wiosny! Całe przedszkole, łącznie ze strojami pracowników i dzieci nabrało wiosennych kolorów. W oknach pojawiły się kolorowe dekoracje, a ubrania wszystkich zwiastowały nadejście długo wyczekiwanej pory roku. Korzystając z okazji Biedroneczki wybrały się na pierwszy spacer poza teren Przedszkola w poszukiwaniu oznak wiosny. Oglądaliśmy kolorowe kwiaty, utrwalając ich nazwy, szukaliśmy pączków na drzewach i słuchaliśmy śpiewu ptaków. Dzięki pomocy Rodziców założyliśmy na naszym oknie - wiosenny ogródek! Pojawiło się na nim wiele kwiatów, ale również samodzielnie wysianych i zasadzonych przez nas roślin. Z dnia na dzień nasz ogródek się zmienia, a my cieszymy się z możliwości obserwowania tych zmian i dbania o nasze roślinki.

We wtorek 12 marca Biedronki wzięły udział w teatrzyku pt. "Pipi Lansztrung zwiedza świat". Mogliśmy aktywnie uczestniczyć w przedstawieniu śpiewając piosenki, tańcząc, a nawet występując na scenie. Spektakl bardzo nam się podobał, a dzięki aktorom mogliśmy przenieść się w odległe miejsca i poznać dalekie zakątki.

Zadania do realizacji:

  • Rozwijanie zainteresowań muzycznych - wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach. Kształtowanie poczucia rytmu poprzez granie na instrumentach.
  • Rozwijanie sprawności manualnej podczas wykonywania prac plastycznych.
  • Poszerzanie wiedzy na temat teatru.
  • Poznanie zasad właściwego zachowania się w teatrze.
  • Określanie zmian zachodzących w pogodzie w marcu.
  • Wzbogacanie wiadomości na temat przyrody i zjawisk atmosferycznych.
  • Zapoznanie z powiedzeniem „W marcu jak w garncu”.
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny, dostrzeganie piękna budzącej się do życia przyrody.
  • Prowadzenie prac hodowlanych w kąciku przyrody – założenie hodowli rzeżuchy, obserwacja jej wzrostu, uświadomienie wartości odżywczych.
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych).
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu.
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki.
  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek.
  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych.
  • określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu.

Tematy do realizacji:

Pogoda marcowa

Wiosno, ach to ty?

Mamy różne charaktery

Zamiast Dnia Dinozaura Biedronki cały tydzień poświęciły dinozaurom i prehistorii. Dzieci przynosiły do przedszkola książki o dinozaurach i figurki, z których stworzyliśmy w naszej sali wystawę. Dowiedzieliśmy się na czym polega praca paleontologa i archeologa oraz sami wcieliliśmy się w poszukiwaczy i badaczy kości oraz śladów dinozaurów. Podczas tygodniowych zajęć mieliśmy kilka zadań do wykonania. Pierwszym zadaniem było odszukanie z wielką ostrożnością szkieletu dinozaura za pomocą pędzla. Uczyliśmy się również segregować dinozaury za pomocom szczypczyków do odpowiednich miseczek jak również kolorowaliśmy sylewty dinozaurów, które ozdobiły naszą salę. Kolejnym zadaniem było ćwiczenie sensoryczne i odszukanie trzech figurek dinozaurów w pojemniku wypełnionym ryżem i kaszą oraz przeliczenie ich oraz wrzucenie do odpowiedniej miseczki. Podsumowaniem zajęć było wykonanie kolorowych dinozaurów z papierowych talerzyków i glądanie tych ogromnych stworzeń za pomocą okularów 3D. Na zakończenie tygodnia poświęconego dinozurom w naszej sali zagościł triceratops, którego wcale się nie baiśmy! Przez cały tydzień uczyliśmy się piosenki „Dinozaur w szafce”.

"Dinozaur w szafce"

Dziś w przedszkolu, w szafce Oli coś tupało, coś szurało, coś syczało.
Gdy ją pani otworzyła, coś wypadło i od razu kapcie Oli zjadło.

Ref.: Kto polubi dinozaura, dinusia dzidziusia?
Malutki jest i zgubił się swej mamie. Kto pogłaska go po głowie i bajkę opowie?
Kto dinozaurem dziś się zajmie?

II. Biega Dino po dywanie, paszczą kłapie, za ubranka dzieci łapie!
Ale dzieci się nie boją dinozaura, pani nawet nosek mu wytarła!

Ref.: Kto polubi...

III. Usiadł Dino przy stoliku głodny taki! Połknął książkę, dwa mazaki.
Pogryzł zeszyt i pochrupał wszystkie kredki, a na koniec Majce zjadł skarpetki!

Ref.:Kto polubi...

IV. Po spacerze wszystkie dzieci go szukały, ale zniknął Dinuś mały...
Pewnie mama go znalazła i zabrała. Cała nasza grupa posmutniała.

Ref.: Kto polubi...

W tygodniu poświęconym eksperymentom Biedronki dowiedziały się jak ważne jest porządne mycie rąk nie tylko samą wodą ale również mydłem. Przy pomocy pieprzu, wody i mydła zrobiliśmy doświadczenie dzięki któremu mogliśmy zaobserwować co się dzieje jak myjemy ręce samą wodą, a co jak używamy mydła. Innego dnia poznawaliśmy właściwości magnesu i zasady jego działania. Próbowaliśmy łączyć ze sobą magnesy i odkryliśmy, że jedną stroną się przyciągają, a inną odpychają. Następnie sprawdzaliśmy kolejno różne przedmioty i głosowaliśmy, które rzeczy magnes przyciągnie, a które nie umieszczające je w odpowiednich szarfach. Obserwując zmiany zachodzące w przyrodzie, zauważyliśmy, że coraz częściej pada deszcz więc korzystając z okazji wzięliśmy również udział w zabawie badawczej, sprawdzając które przedmioty pływają, a które toną rozmawiając o właściwościach fizycznych wody.

20 lutego Biedronki wzięły udział w warsztatach edukacyjnych "Przygoda z książką - czytamy i twórczo działamy" na temat kotów. Na początku spotkania wysłuchaliśmy krótkiej książki pt. ,,Jestem kotem” G. Bernstein. Następnie Panie opowiedziały nam kilka ciekawostek o kotach domowych jak również dzikich. W dalszej części zajęć Biedronki wykorzystując różne elementy i swoją kreatywność tworzyły własne koty - pacynki.

Miniony tydzień poświęcony był zajęciom o kosmosie. Oglądaliśmy książki dotyczące tematu, poznaliśmy Układ Słoneczny, rozmawialiśmy o planetach i kosmonautach. Poznaliśmy również fazy księżyca i wykonaliśmy nasze wymyślone ufoludki utrwalając tym samym figury geometryczne. Słuchaliśmy i uczyliśmy się piosenki pt. "W Układzie Słonecznym", do którego bardzo chętnie tańczyliśmy. Jako podsumowanie zajęć wykonaliśmy swój własny kosmos w słoiku za pomocą waty, brokatu i zabarwionej wody.

Strony