Biedronki

Zadania do realizacji:

  • Poznanie etapów powstawania węgla na podstawie opowiadania i rysunków.
  • Węgiel co to jest – poznanie wyglądu węgla, koloru.
  • Rysowanie węglem.
  • Poznanie wyglądu oraz życia dinozaurów
  • Obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
  • Poznanie cech charakterystycznych dla nowej pory roku zimy.
  • Poznanie zwyczajów związanych z przygotowaniami do świąt: choinki, prezenty, Mikołaj, ozdoby świąteczne, łańcuchy.
  • Liczenie palców, przedmiotów, płatków śniegu, choinek ,bombek .itp.
  • Zapoznanie z pracą archeologa, górnika.
  • Składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
  • Rozwiązywanie prostych zagadek tematycznych – słownych i słuchowych.
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych, umuzykalnianie poprzez śpiewanie piosenek, zabawy rytmiczne przy muzyce.
  • Wdrażanie do zachowania zasad higieny – mycie rąk, wycieranie nosa, wyrzucanie zużytych chusteczek do kosza .
  • Rozwijanie mowy poprzez rozmowy, opowiadanie historyjek.
  • Zachęcanie do samodzielności podczas czynności samoobsługowych: jedzenie, ubieranie się.
  • Ćwiczenia usprawniające ręce, ćwiczenie prawidłowego chwytu.

 

Tematy do realizacji:

1.Czy smoki to dinozaury?

2.To już zima.

3.Święta tuż- tuż

Tematem ubiegłego tygodnia były zwierzęta hodowane w domu: koty, psy, chomiki, króliki, ptaszki, rybki. Dzieciaki bardzo lubią tematy poświęcone zwierzętom i mają dużo do powiedzenia . Tak było i tym razem. Rozmawialiśmy o opiece nad zwierzętami: karmieniu, leczeniu oraz o tym, że człowiek jest odpowiedzialny za swojego zwierzaka. Oglądaliśmy ilustracje przedstawiające psy pomagające ludziom - w policji, psy pilnujące owce, psy jako przewodnicy niewidomych. itp. Biedroneczki nauczyły się piosenki o piesku - ,, Przyjaciel”.

24 listopada w środę Biedroneczki uczestniczyły w zajęciach badawczych Labo Odkrywcy ,,Zobaczyć dźwięk”. Dzieci poznały pojęcie dźwięk oraz mechanizm działania zmysły słuchu. Na podstawie modelu, poznały budowę ucha, rozpoznawały dźwięki tylko za pomocą zmysłu słuchu- bez patrzenia co jest jego źródłem.

W czwartek był Dzień Pluszowego Misia. Biedroneczki nauczyły się zabawy ,, Niedźwiadek”, tańczyliśmy przy piosence ,, Dwa malutkie misie”, ,,Jadą, jadą misie”. Rozmawialiśmy o misiach pluszowych oraz o niedźwiedziach i ich zwyczajach. Kolorowaliśmy wybrane przez dzieci obrazki misiów.

W tym tygodniu rozmawialiśmy o tym co trzeba robić by być zdrowym, by dbać o zdrowie. Omawialiśmy zagadnienia związane z higieną- mycie rąk, mycie całego ciała, jak dbać o zęby aby były zdrowe. Biedroneczki nauczyły się piosenki ,, Czysty przedszkolak”. Na podstawie teatrzyku omówiliśmy wizytę u dentysty, dzieci mogły zapoznać się z podstawowym sprzętem używanym w gabinecie dentystycznym. Przeczytaliśmy książeczkę ,, Kamyczek u dentysty”, bawiliśmy się przy piosence ,,Ząbek”.

10 listopada w środę przygotowując się do Święta Niepodległości wykonaliśmy kotyliony biało –czerwone, dzieci poznały legendę Orle gniazdo, dowiedziały się jak wygląda flaga i godło Polski, o godzinie 11.11 uczestniczyliśmy w akcji śpiewania ,, Mazurka Dąbrowskiego”.

W środę gościliśmy mamę Uli, która przeczytała dzieciom książki z serii Kicia Kocia.

W piątek 19 listopada rozpoczęliśmy konkurs promujący zdrowe odżywianie ,,Król owoców i surówek”. Biedroneczki wybrały wykonany z kartonu owoc lub warzywo, które zostało podpisane i naklejone na tablicy. Codziennie po zjedzeniu owocu na drugie śniadanie i surówki na obiad dziecko będzie tam naklejało punkcik. Osoba, która zdobędzie najwięcej punkcików zostanie Królem owoców i surówek.

Pogoda listopadowa nie jest zachwycająca: deszcz , wiatr i słota. Ten tydzień poświęcony był późnojesiennej aurze. Biedroneczki dowiedziały się skąd się biorą chmury, jak się ubrać na jesienną słotę, liczyły kropelki deszczu. Nazywaliśmy deszczowe opady w zależności od natężenia: mżawka, kapuśniaczek, słota, ulewa. Dzieci wykonały dwie prace plastyczne: parasol wyklejany kawałkami kolorowego papieru oraz kolorowe kalosze malowane farbami i ozdabiane za pomocą stempli. Wychodząc do ogrodu przedszkolnego obserwowaliśmy jesienne drzewa, tańczące na wietrze liście oraz chmury na niebie, zastanawialiśmy się z jakich chmur będzie padał deszcz.

W 5 listopada (w piątek) obchodziliśmy Dzień Postaci z Bajek.

W piątek naszą grupę odwiedziła mama Marcinka, która opowiedziała o swojej pracy okulisty. Dzieci mogły obejrzeć jak zbudowane jest oko, jakie mamy rodzaje okularów i do czego służą, chętne dzieci mogły sprawdzić czy dobrze widzą.

Zadania do realizacji:

  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np.: padającego deszczu.
  • Obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
  • Utrwalenie znajomości barw podstawowych i pochodnych.
  • Liczenie palców, przedmiotów.
  • Wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji (np. mycie rąk po skorzystaniu z toalety, składanie w jedno miejsce ubrań podczas przygotowań do leżakowania, korzystnie z chusteczek higienicznych w razie potrzeby),
  • Wymienianie i nazywanie wybranych zawodów: lekarz, pielęgniarka, elektryk, weterynarz.
  • Poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób,
  • Nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
  • Wskazywanie ilustracji odpowiadającej fragmentowi wysłuchanego opowiadania,
  • Składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru,
  • Uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek,
  • Poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego.
  • Poznanie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń gospodarstwa domowego.
  • Wyjaśnienie dzieciom co to jest prąd i czy dzieci mogą samodzielnie korzystać z urządzeń elektrycznych.
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych, umuzykalnianie poprzez śpiewanie piosenek, zabawy rytmiczne przy muzyce.
  • Wdrażanie do zachowania zasad higieny – mycie rąk, wycieranie nosa, wyrzucanie zużytych chusteczek do kosza .
  • Rozwijanie mowy poprzez rozmowy, opowiadanie historyjek.
  • Zachęcanie do samodzielności podczas czynności samoobsługowych: jedzenie, ubieranie się.
  • Ćwiczenia usprawniające ręce, ćwiczenie prawidłowego chwytu i nacisku narzędzia pisarskiego.
  • Zadania do codziennej realizacji:
  • Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy wspólnymi zabawkami,
  • Wdrażanie do przestrzegania zasad ustalonych w grupie; zgodna zabawa, odkładanie zabawek na wyznaczone miejsca, posługiwanie się umiarkowanym głosem podczas zabaw,
  • Zabiegi higieniczne po wejściu do sali, po zabawie i przed posiłkami ( przypomnienie zasad dokładnego mycia rąk) – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie,
  • Nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych: zakładanie i zdejmowanie butów, ubieranie się i rozbieranie, układanie ubrań na krzesełka,
  • Słuchanie tekstów czytanych przez N.
  • Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.

Tematy do realizacji :

1. Pada deszcz.

2. Dbamy o zdrowie.

3. Domowi ulubieńcy.

4. Urządzenia w moim domu.

W poprzednim tygodniu rozmawialiśmy o zmysłach człowieka. Rozpoznawaliśmy przedmioty za pomocą dotyku, rozwiązywaliśmy zagadki słuchowe- rozpoznawaliśmy różne odgłosy np. kapiąca woda, wiatr, deszcz, odgłosy zwierząt, odgłosy ulicy, próbowaliśmy rozróżniać smaki- z zasłoniętymi oczami- cytryna, banan i jabłko, rozpoznawaliśmy zapachy- ocet, perfumy, olejek sosnowy. Rozmawialiśmy o ulubionych smakach i zapachach oraz o tym, że każdemu może smakować coś innego lub może lubić inne zapachy, kolory, dźwięki.

27 października w środę Biedronki uczestniczyły w zajęciach badawczych Labo Odkrywcy ,,Tajemniczy kosmos”. Dzieci poznały pojęcia: kosmos, grawitacja, planeta, księżyc oraz budowę Układu Słonecznego. Podróżowały rakietą na inne planety. Jednak najwięcej radości dzieciakom sprawiła zabawa piaskiem kinetycznym.

Na zajęciach kreatywnych wykonały bransoletki z makaronu.

W ubiegłym tygodniu świętowaliśmy Dzień Kundelka. Bawiliśmy się przy piosence ,,Kundel bury”, (dzieciaki nauczyły się refrenu). Wykonaliśmy portrety piesków na pomocą stempli z gąbki na kolorowych kartkach papieru. Wyszły bardzo ładne. Dzieci poznały pracę weterynarza.

W poniedziałek 18 października obchodziliśmy Dzień Poczty Polskiej- Dzień Listonosza. Rozmawialiśmy o drodze listu od nadawcy do adresata oraz oczywiście o listonoszu i jego pracy. Biedroneczki segregowały znaczki o różnych kształtach wrzucając je do odpowiednio oznaczonej skrzynki pocztowej. Bawiliśmy się w ,,Listonosza”, który zamiast listów dostarczał buty oczywiście musiał zapamiętać czyje one były.

Cały poprzedni tydzień poświęciliśmy poznaniu wszystkich części ciała. Na zajęciu z języka angielskiego Biedronki poznały nazwy wybranych części ciała po angielsku. Doskonaliliśmy liczenie w zakresie 5- tyle ile mamy palców u jednej ręki oraz segregowanie pod względem kształtu. Utrwaliliśmy podstawowe kształty- koło, trójkąt, kwadrat oraz dzieci poznały nowy kształt - prostokąt. Z wyciętych z papieru figur układaliśmy pajacyki, które dzieci przyklejały na kartki.

Na zajęciach z profilaktyki logopedycznej Biedroneczki rozgrzewały swój aparat artykulacyjny, dmuchały na piórko, rozciągały gąsienice i świetnie się bawiły.

W piątek odwiedziła naszą grupę mama Teodora, która czytała dzieciom książki w ramach akcji ,,Spotkanie z ciekawą książką”. Zapraszamy Rodziców do udziału w akcji i zapisanie się na czytanie oraz odwiedzenie naszej grupy.

Warzywa, warzywa,

w nich witamin wiele,

zjadaj je codziennie,

nie tylko w niedzielę.

Pod takim hasłem pracowaliśmy w ubiegłym tygodniu, warzywa były głównym tematem naszych zajęć. Dzieci dowiedziały się jak i gdzie rosną warzywa. Biedronki przyniosły warzywa do przedszkola i one posłużyły nam do zabawy i nauki. Nazywaliśmy je, określaliśmy ich kolor, wielkość oraz kształt, segregowaliśmy je pod względem kształtu i wielkości.

Mówiliśmy co możemy zrobić z warzyw: jeść na surowo, ugotować, zrobić surówkę lub sałatkę, zamrozić, ususzyć, kiszonki, marynaty, soki itp. Wspólnie z dziećmi omówiliśmy walory odżywcze warzyw i dlaczego powinny je jeść.

Doskonaliliśmy liczenie oraz przeliczanie warzyw, dzieci odpowiadały na pytania np. Ile jest żółtych warzyw?

Dzieci nauczyły się piosenki ,,Warzywa” oraz tańczyliśmy przy piosence ,,Cebulka i buraczek”. Wykonaliśmy wyklejankę- kontur warzywa wyklejony kawałkami bibuły oraz stemple z ziemniaków i marchewki – Warzywa w słoiku.

11 września w poniedziałek świętowaliśmy Dzień Drzewa. Rozmawialiśmy na temat wyglądu drzew, jaka są zbudowane, czy zawsze wyglądają tak samo, co dają drzewa ludziom i zwierzętom. Wykonaliśmy jedno duże drzewo, liście dzieci stemplowały rolkami po papierze toaletowym.

Sad oraz owoce w nim dojrzewające jesienią, były tematem naszych zajęć w minionym tygodniu. Dzieci poznały nazwy drzew owocowych: jabłoń, grusza, śliwa oraz miejsce w którym rosną czyli sad. Rozwiązywaliśmy zagadki dotyczące owoców krajowych oraz tych egzotycznych, wykonaliśmy dwie prace plastyczne: gruszki wyklejane bibułą, oraz śliwki malowane na cukrze.

Sylwety owoców posłużyły nam do doskonalenia liczenia, do zabaw Co się zmieniło? oraz Jakiego owocu brakuje?, układaliśmy z owoców wzory rytmiczne. Powtarzaliśmy zabawy taneczne przy piosence Małe czerwone jabłuszko.

Biedronki dowiedziały się co to są witaminy oraz że znajdują się w owocach. Zachęcałam dzieci do jedzenie owoców oraz do próbowania różnych smaków. Nauczyliśmy się rymowanki:

Jemy owoce jemy

bo zdrowi być chcemy.

Tam mieszkają witaminki

dla chłopczyka i dziewczynki.

Biedroneczki uczestniczyły w zajęciach kreatywnych na których wykonały gniotki z balonów oraz mąki ziemniaczanej.

W ubiegłym tygodniu rozpoczęliśmy akcję Spotkanie z ciekawą książką. Jako pierwszy czytał tata Julka. Na warsztat wziął aż trzy książki do wyboru, jednak przeczytał wszystkie gdyż dzieci o to poprosiły.

Zapraszamy Rodziców do wyboru ciekawych książek i przyjścia do dzieci do Biedronek.

Zadania do realizacji:

  • Rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku.
  • Oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, zwracanie uwagi na zachodzące zmiany związane z jesienią.
  • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu.
  • Zachęcanie do jedzenia owoców i warzyw, wyjaśnienie pojęcia witaminy.
  • Wskazywanie i nazywanie wymienionych części ciała.
  • Rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu.
  • Rysowanie na dowolne tematy.
  • Liczenie palców, przedmiotów itp.
  • Składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
  • Nauka ustawiania się w pociągu, w parach, nauka chodzenia w grupie - w parach.
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych, umuzykalnianie poprzez śpiewanie piosenek, zabawy rytmiczne przy muzyce.
  • Wdrażanie do zachowania zasad higieny – mycie rąk, wycieranie nosa, wyrzucanie zużytych chusteczek do kosza.
  • Zachęcanie do samodzielności podczas czynności samoobsługowych: jedzenie, ubieranie się, korzystanie z toalety

Tematy:

  1.  Jesień w sadzie.
  2. Smaczne warzywa.
  3.  Jaki jestem.
  4. Moje zmysły.

Strony