Słonka

Zadania do realizacji w marcu

  • rozpoznawanie instrumentów muzycznych perkusyjnych i innych, np. gitary, pianina, po ich dźwiękach,
  • teatr jak miejsce sztuki i kultury,
  • inscenizowanie utworów znanych autorów – zabawy w teatr,
  • poszerzenie słownictwa dzieci o wyrażenia związane z teatrem: aktor, widownia, kurtyna, kukiełki,marionetki, pacynki, brawa, antrakt,
  • przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny,
  • nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia,
  • zapoznanie ze zwiastunami wiosny,
  • oglądanie kwiatów ogrodowych, nazywanie ich, np. tulipany, nasturcje, lilie; omawianie ich budowy (np. tulipana),
  • uświadomienie dzieciom roli sportu i zabaw ruchowych w życiu człowieka,
  • zapoznanie z literami: Z,z , U,u, C,c, J,j wielka i małą drukowana i pisaną,
  • zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 9, 10,
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych,
  • układanie rymów do podanych słów,
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich,
  • próby samodzielnego czytania, czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej,
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską,
  • nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów, kodowanie,  zadawanie pytań,

Zadania do codziennej realizacji:

  •  zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej        zabawy
  •  zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami ( przypomnienie zasad  dokładnego    mycia rąk) – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie,
  •  nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych
  •  słuchanie tekstów czytanych przez N.

 

Tematy do realizacji :

1.Muzyka jest wszędzie.

2.W świecie teatru.

3.Wiosna, wiosna.

4.Chciałbym być sportowcem.

Ostatni tydzień lutego poświęciliśmy na zagadnienia związane ze zdrowiem realizując zagadnienia z projektu "Zdrowy i wesoły przedszkolak". Zastanawialiśmy się co należy robić aby być zdrowym: dbać o higienę- często myć ręce i zęby, dużo bawić się na świeżym powietrzu, zdrowo się odżywiać, chodzić do lekarza i na szczepienia. Najwięcej czasu poświęciliśmy na zagadnienia związane z  higieną jamy ustnej i zębom. Rozmawialiśmy na temat zębów mlecznych, kiedy wyrastają, ile ich jest,  jak wypadają. Omówiliśmy jak dbamy o zęby: mycie, nić dentystyczna, płukanie płynem, wizyty profilaktyczne u dentysty itp. Na podstawie plansz do teatrzyku ,,Zęby” omówiliśmy sprzęt którym posługuje się stomatolog: ślinociąg, wiertła, wypełnienie, plomba, itp. Dzieci wzbogaciły swoje słownictwo o nowe wyrażenia. Słonka nauczyły się piosenki,, Ząbek”. Rozmawialiśmy o składnikach budujących zdrowe zęby: wapń, fluor, witamina D, witaminy A i C( zdrowe dziąsła) i w jakich pokarmach  one się znajdują.

24 lutego Słonka uczestniczyły w zajęciach badawczych Labo Odkrywcy Dwutlenek węgla co to takiego? Dzieci poznały właściwości dwutlenku węgla na podstawie doświadczeń, odpowiedziały  na pytanie czy jest dobry, czy też zły ?

26 lutego świętowaliśmy Dzień  Dinozaura. Słonka bardzo dużo wiedzą o dinozaurach i ich życiu, jest wiele dzieci interesujących się tym zagadnieniem. Dlatego bawiliśmy się w quiz wiedzy o dinozaurach. Nauczyliśmy się słów piosenki  ,,Dino, dino dinozaur” przy której się bawiliśmy. Podzieliliśmy się na cztery grupy, każda grupa wybrała kapitana, który podejmował decyzje i przydzielał co inne dzieci mają robić. Kapitanowie wylosowali kontury różnych dinozaurów, zadaniem grupy było pomalowanie ich. Prace wyszły bardzo ładne i kolorowe.

15 lutego obchodziliśmy Światowy Dzień Wielorybów. Słonka z ogromnym zainteresowaniem słuchały różnych ciekawostek związanych z ich życiem oraz wykonały pracę plastyczną na papierowych talerzykach. Natomiast we środę 17 lutego świętowaliśmy Dzień Kota. Dzieci korzystając z szablonów wykonały swoje kotki. Koty posłużyły nam do liczenia, rozwiązywania rebusów oraz ćwiczeń grafomotorycznych. Nie zabrakło zabaw ruchowych związanych z daną tematyką. Cały tydzień minąłpod hasłem „chciałbym być matematykiem”. Słonka zapoznały się z różnymi rodzajami wagi, stosowały określenia takie jak: cięższy od, lżejszy od, waży tyle samo. Rozwijaliśmy umiejętności mierzenia (mierzeniekrokami, stopami, oraz metrówką).Mierzyliśmy również objętość cieczy przy zastosowaniu takiej samej miary. Rozmawialiśmy na temat pomiaru czasu: zegarów, stopera. Słonka uczyły się posługiwania zegarkiem. Poznaliśmy literę P małą, wielką, drukowaną i pisaną oraz ćwiczyliśmy głoskowanie. Dzieci poznały taniec ludowy „trojak”.

W poniedziałek świętowaliśmy Dzień Pizzy. Na kawałkach ciasta dzieci przygotowały swoją pizzę, użyły tych składników które lubią. Panie kucharki upiekły, a dzieci zjadły ze smakiem gdyż wszyscy lubią pizzę. Rozmawialiśmy o różnych rodzajach pizzy z jakiego kraju przywędrowała do Polski.       

 We wtorek odbył się Bal Karnawałowy, dzieci pięknie się przebrały. Stroje były bardzo ładne i różnorodne. Zabawa trwała do obiadu przerywana konkursami i zagadkami. Myślę, że dzieci świetnie się bawiły.

Cały tydzień poświęciliśmy baśniom, bajkom i legendom. Dzieci nauczyły się piosenki ,,Baśniowe postacie”, przypomnieliśmy sobie legendy warszawskie: Bazyliszka, Złotą kaczkę, Warsa i Sawę oraz inne legendy polskie np. ,,Szewczyk Dratewka” nie mogliśmy pominąć takich bajek jak Czerwony Kapturek, Kopciuszek, Calineczka, Śnieżka.  Słonka  dopasowywały rekwizyty do odpowiedniej bajki, nazywały bohaterów, rozwiązywały zagadki. Poznaliśmy literę W, w drukowaną i pisaną oraz cyfrę 8, utrwaliliśmy znaczenie znaków:  +,-, =, <,>.

Pierwszy tydzień lutego poświęciliśmy zagadnieniom związanym z wyposażeniem kuchni   oraz przygotowywaniem posiłków.  W poniedziałek przypominaliśmy sobie literę G,g drukowaną i pisaną, próbowaliśmy pisać w liniaturze. W dalszym ciągu ćwiczymy głoskowanie, podział na sylaby, czytanie sylabowe i całościowe wyrazów. Układaliśmy wyrazy związane z kuchnią i potrawami z rozsypanki sylabowej oraz z pomieszanych sylab. Słonka nauczyły się jak rozkładać sztućce: po której stronie talerza kładziemy łyżkę, po której widelec  i nóż, a gdzie małą łyżeczkę i czy potrzebna jest serwetka. Dzieci  wykonały karty do książki kucharskiej Ulubione potrawy Słonek. Każdy narysował  swoją ulubioną potrawę  oraz składniki potrzebne do jej wykonania, część napisów zrobiliśmy wspólnie. Książka wykonana przez dzieci cieszyła się dużym zainteresowaniem i była przeglądana kilka razy dziennie. Dużym zainteresowaniem  cieszyły się książki kucharskie przyniesione przez dzieci. Czytaliśmy przepisy na wybrane  potrawy. Część dzieci wzięła przepisy do domu na ptasie mleczko oraz gniazdka. Dziewczynki  wzięły udział  w przedstawieniu z kukiełkami  wykonanymi z łyżek drewnianych pt. ,,Kłopoty łyżeczek”. Opowiadanie dotyczyło kulturalnego zachowania się przy stole. W  tym tygodniu dzieci nauczyły się piosenki ,, Pychotka-  smakotka” oraz  trenowaliśmy wierszyk na pamięć  J. Tuwima  ,,Warzywa”.

Zadania do realizacji w lutym:

  • poznawanie pór dnia,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • zapoznanie z literami: g, w, p: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
  • zapoznanie z etapami powstawania książki,
  • rozwijanie muzykalności i szybkiej reakcji na sygnał dźwiękowy,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 8,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • zapoznanie z wagą szalkową,
  • rozwijanie umiejętności mierzenia długości,
  • rozwijanie umiejętności mierzenia objętości,
  • poznawanie polskich tańców ludowych,
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie i śródgłosie
  • usprawnianie motoryki małej poprzez ćwiczenia grafomotoryczne, prace plastyczne.

Zadania do codziennej realizacji:

  • zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy
  • zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami  ( przypomnienie zasad  dokładnego mycia rąk) – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie,
  • nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych
  • słuchanie tekstów czytanych przez N.

Tematy do realizacji:

  1. Jestem samodzielny w kuchni.
  2. Znamy te baśnie.
  3. Chciałbym być matematykiem.

Ostatni tydzień stycznia poświęciliśmy tematyce zimowej, a konkretnie zimowym zabawom na śniegu. Aura nam sprzyjała, trochę śniegu pozostało, chociaż stopniały nasze bałwanki. Mamy nadzieję, że uda nam się ulepić nowe. Cały czas dokarmiamy ptaki, zostało jeszcze sporo ziarenek. W tym tygodniu dzieci  przypomniały sobie literę N, n. Próbowaliśmy pisać w liniaturze. Cały czas ćwiczymy głoskowanie, czytamy krótkie teksty. Sporo czasu poświęciliśmy  na omówienie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie. Śnieg jest wielką frajdą dla każdego dziecka i jego pojawienie się wzbudza wiele emocji co sprawia ,że zapominamy o bezpieczeństwie. Słonka wzbogaciły swoje słownictwo o nazwy  olimpijskich dyscyplin sportowych oczywiście chodzi o Zimowe Igrzyska Olimpijskie. Oglądaliśmy zdjęcia polskich medalistów. Dzieci  wiele wiedziały na ten temat.  Śpiewaliśmy piosenki o tematyce zimowej ,, Tupu, tup po śniegu”, ,,Zima”, wykonaliśmy bałwanki z rolek po papierze toaletowym, dzieci rysowały swoją ulubioną zimową dyscyplinę sportową. W piątek świętowaliśmy dzień łamigłówek rozwiązując zagadki, proste krzyżówki i rebusy.

27 stycznia w środę odbyły się zajęcia badawcze Labo Odkrywcy „Tajemniczy atrament”. Słonka dowiedziały się jak atrament zachowuje się w gorącej i zimnej wodzie, co to jest atrament sympatyczny i do czego służy. Atrament sympatyczny nakłada się na powierzchnię za pomocą pędzlastemplapióra wiecznegowykałaczki lub palca zamoczonego bezpośrednio w cieczy. Powinien być niewidoczny po wyschnięciu. Aby odczytać ukrytą wiadomość należy ją wywołać, przez podgrzewanie, użycie odpowiedniego środka chemicznego, lub oglądać przy świetle ultrafioletowym. W formie eksperymentów dzieci poznały  inne specyficzne właściwości atramentu.

Miniony tydzień upłynąłnam pod hasłem „ Odwiedzili nas babcia i dziadziuś”. Prowadziliśmy rozmowy na temat babć i dziadków dzieci. Podkreśliliśmy jak bardzo ważną rolę pełnią oni w naszych rodzinach. Słonka zwróciły uwagę na potrzeby ludzi starszych, właściwe odnoszenie się do nichoraz okazywanie szacunku. Dzieci dowiedziały się co to jest drzewo genealogiczne, jakie jest jego znaczenie oraz wykonały swoje drzewko (dziadkowie,rodzice, rodzeństwo). Nasze przedszkolakibardzo chętnie uczyły się wierszyka „ Zagadka dla babci i dziadka”, piosenki „Wesoła babcia” oraz wykonały podarunki i laurki dla swoich ukochanych dziadków. Słonka poznałyliterę B: małą wielką, drukowaną i pisaną. Dzieliły słowa na głoski i sylaby oraz układały wyrazy z literą B. W dalszym ciągu doskonaliliśmy umiejętności matematyczne ( przeliczanie, dodawanie, odejmowanie na konkretach). Poniedziałek byłpełen zabaw poświęconych Puchatkowi. Dzieciom spodobała się wyciszającazabawa: „cichy prosiaczek”, która polegała na przekazywaniu dzwoneczka tak, aby nie zadzwonił. Słonka usprawniając motorykę małą wykonały pracę plastyczną „ KubuśPuchatek”.

DROGIE BABCIE I DRODZY DZIADKOWIE

W DNIU WASZEGO ŚWIĘTA PRZYJMIJCIE

Z SERCA PŁYNĄCE ŻYCZENIA

DOBREGO ZDROWIA

DUŻO OPTYMIZMU

SPEŁNIENIA MARZEŃ

ORAZ POCIECHY Z WNUCZĄT,

KTÓRE OGROMNIE WAS KOCHAJĄ

DZIECI ORAZ PANIE Z GRUPY SŁONKA

Strony