Słonka

20 listopada w piątek świętowaliśmy Dzień Praw Dziecka. Już w czwartek omówiliśmy podstawowe Prawa Dziecka, Słonka poznały logo UNICEF  i czym się zajmuje, dowiedziały się ,że istnieje Konwencja Praw Dziecka, Rzecznik Praw Dziecka. Trochę czasu poświęciliśmy obowiązkom dzieci w przedszkolu i w domu. Dzieci nauczyły się piosenki ,,Piosenka o prawach dziecka” oraz obejrzeliśmy filmik  dotyczący podstawowych praw dzieci , które były objaśnione na podstawie znanych bajek.

Ten tydzień był poświęcony zwierzętom domowym. Dzieci uwielbiają zwierzaki, lubią o nich rozmawiać i je oglądać. W poniedziałek dzieci  przypomniały sobie literę: d, D, próbowaliśmy pisać w liniaturze, chociaż różnie to wychodziło. Przeczytaliśmy opowiadanie A. Onichimowskiej  ,, Łatka”, w którym poruszony był problem niechcianych zwierzaków i zachowania w takiej sytuacji, poruszyliśmy sprawę schronisk dla zwierząt. Dzieci chętnie oglądały książki o psach i kotach, wspólnie czytaliśmy ciekawostki o różnych rasach, wybranych przez dzieci, omówiliśmy  jak należy dbać o zwierzęta, czym zajmuje się weterynarz. Dzieci przypomniały sobie czym charakteryzuję się ssaki, ptaki, ryby i gady.

Oglądaliśmy filmiki na tablicy interaktywnej ,,Ciekawostki o psach dla dzieci”, ,,10 rzeczy, które powinniśmy wiedzieć o psach”. Dzieci dowiedziały się, gdzie człowiek wykorzystuje psy, w jakich sytuacjach potrafią uratować życie.

Wykonaliśmy  psy na rolkach po papierze toaletowym, akwarium z rybami z papieru oraz koty. Dzieci nauczyły się piosenki ,, Popatrzcie na jamniczka”.

W piątek Słonka prowadziły doświadczenia z wykorzystaniem magnesu, co przyciąga, co nie czy działa przez rękę, przez stolik. Zabawa dostarczyła dzieciakom wiele radości.

12 listopada Słonka obchodziły Dzień Jeża. Układając zdania z rozsypanych wyrazów dzieci dowiedziały się ciekawostek o życiu jeża m.in. co lubi jeść, czy zasypia w sen zimowy oraz który zmysł ma dobrze rozwinięty. Dzieci bardzo dobrze spisały się kodując obrazek z którego powstał jeżyk. Nie zabrakło zabawy w tematyce dnia „ na dywanie siedzi jeż, co on robi to my też” oraz pracy plastycznej wykonanej z pomalowanych dłoni.

We wtorek 10 listopada zaczęliśmy przygotowania do Święta Odzyskania przez Polskę Niepodległości. Dzieci miały okazję utrwalić oraz rozwinąć swoją wiedzę o ukochanej Ojczyźnie. Słonka wykonały kotyliony oraz flagę Polski.Dzieci wsłuchiwały się w pieśni patriotyczne, a na koniecwspólnie zaśpiewaliśmy hymn Polski pamiętając o godnej postawie.

Miniony tydzień minął nam pod hasłem DBAMY O ZDROWIE. Słonka miały okazję wysłuchać wierszy pt. „Przyjaciele Zajączka” Ludwika Wiszniewskiego oraz „Drobnoustroje” Laury Łącz na podstawie, których rozmawialiśmy o tym co robimy, gdy jesteśmy przeziębieni ?jak należy dbać o zdrowie i dlaczego należy myć ręce?. Przypomnieliśmy sobie jak ważna rolę w życiu pełni zdrowa żywność. Na podstawie piramidy zdrowia określiliśmy jakich produktów powinniśmy jeść najwięcej, a jakich mniej i dlaczego.Nie zabrakło też zabaw i rozmów na temat higieny jamy ustnej.Słonka miały okazję zobaczyć teatrzyk „Zęby” (według opowiadania W. Grajkowskiego), który dotyczył wizyty u stomatologa, leczenia zębów oraz sprzętu znajdującego się w gabinecie.Dzieci poznały literę t; małą i wielką, drukowaną i pisaną oraz zapoznały się z zapisem cyfrowym liczby 5.

5 listopada Słonka świętowały Dzień Postaci z Bajek. Trudno byłoby wymienić wszystkie znane dzieciom bajki i filmy, które lubią. Myślę, że każdy ma swoje ulubione. Dzieci chętnie odgadywały zagadki dotyczące bajek, wskazywały bohaterów oraz rekwizyty pochodzące z danej opowieści. Na zakończenie przygotowaliśmy krótkie przedstawienie z wykorzystaniem pacynek ,,Czerwony Kapturek”.   Dzieci improwizując tekst przedstawiły całą bajkę. Zabawa w teatr tak przypadła dzieciom do gustu, że jeszcze w piątek odbyły się dwa przedstawienia i wszystkie chętnie dzieci wzięły w nich udział. 

Pierwszy tydzień listopada powitał nas iście jesienną pogodą: mokrą i ponurą,  właściwie to był temat tygodnia Jesienne nastroje. Na przykładzie tego co za oknem omówiliśmy jesienna pogodę: deszcz, mżawka, wiatr, słońce itp. W tym tygodniu dzieci nauczyły się piosenki ,, Kapie z nieba”, poznały literkę I ,i, przypomnieliśmy sobie  opowiadanie ,,Wędrówka kropelki wody” oraz obieg wody w przyrodzie. Dzieci wykonywały doświadczenia z wykorzystaniem wody : co pływa, co tonie, jak woda paruje. Wykonaliśmy dwie prace plastyczne: Widok z okna na deszczowy świat  oraz Parasol na deszczu wykorzystując technikę składania kółek. Cały czas prowadzimy zabawy przygotowujące dzieci do szkoły, utrwalające lewą i prawą stronę, podział wyrazów na głoski i sylaby, globalne czytanie prostych wyrazów, liczenie, klasyfikowanie.

Zadania do realizacji na miesiąc listopad:

  • utrwalanie nazw pór roku;
  • zapoznanie z literą i, t, d, k : małą i wielką, drukowaną i pisaną;
  • zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody w przyrodzie;
  • uświadamianie znaczenia zdrowia dla każdego człowieka;
  • zachęcanie dzieci do spożywania zdrowej żywności;
  • zapoznanie z pracą stomatologa;
  • zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 5;
  • poznawanie nazw posiłków i pór dnia;
  • poznawanie swoich praw i obowiązków;
  • poznawanie właściwości magnesu;
  • rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych, zapoznanie z figurą geometryczną – prostokątem;
  • porównywanie liczebności zbiorów;
  • zwracanie uwagi na znaczenie prądu w gospodarstwie domowym;
  • poznawanie różnych sposobów otrzymywania energii;
  • poznawanie złych przewodników ciepła i dobrych przewodników ciepła;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
  • doskonalenie motoryki małej podczas pisania szlaczków i wykonywania prac plastycznych;
  • doskonalenie sprawności ręki poprzez prace plastyczne i zadania grafomotoryczne;
  • wskazywanie sposobów radzenia sobie z negatywnymi emocjami;

 

Tematy do realizacji :

1. Jesienne nastroje.

2. Dbamy o zdrowie.

3. Moje domowe zwierzątko.

4. Urządzenia elektryczne.

Ostatni tydzień października minął nam pod hasłem: Nasze zmysły.Dzieci uczestniczyły w zabawach i eksperymentach dotyczących zmysłów, dzięki czemu mogły lepiej zapamiętać ich nazwy oraz narządy,jakie są za nie odpowiedzialne. Zabawa „detektyw” była jedną z ulubionych, dzieci miały za zadanie za pomocą zmysłu dotyku opisać i odgadnąć co znajduje się w „ magicznym pudełku”. Słonka poznały piosenkę „ 5 zmysłów mam”, używając swojej kreatywności wspólnie ułożyłyruchy/gestydo jej słów i melodii.Rozwijaliśmy umiejętność dodawania i odejmowania, pomogły nam w tym liczmany ( m.in.kasztany, szyszki) oraz zapoznaliśmy się z zapisem cyfrowym liczby 4. Ważnym elementem tygodnia było poznanie litery E; małej, wielkiej, drukowanej i pisanej. W dalszym ciągu doskonaliliśmy pisanie w liniaturze oraz głoskowanie.Usprawniając motorykę małą dzieci wykonały pracę plastyczną : zwierzątko z plasteliny oraz kwiatek z wydzieranki.

26 października w poniedziałek Słonka świętowały Dzień Kundelka. Na początek przeczytaliśmy opowiadanie ,,Jak zostałem kundelkiem”, które zainspirowało nas do dalszej rozmowy o kundelkach, ich życiu i o psach ogólnie. Oglądaliśmy książki o różnych rasach psów, dzieci wypowiadały się na temat opieki nad psem, o schroniskach dla bezdomnych psów. Wysłuchaliśmy piosenki ,, Łapy, łapy” oraz  ,, Kundel bury” którą nauczyliśmy się i śpiewamy.

Bawiliśmy się w zabawy: Pieski do budy, Spacer z psem oraz Tresura. Na zakończenie dzieci narysowały portrety kundelków według rymowanego opisu Jak wygląda kundelek?

Strony