Słonka

W miniony czwartek byliśmy gośćmi w „królestwie” Pani Magdy – artystki, która gościła u nas w przedszkolu. Pracownia „Format” znajduje się na Placu Konfederacji, bardzo urokliwym miejscu. Po drodze mieliśmy również okazję spacerować ulicą Płatniczą, podziwialiśmy jej piękną zabudowę i znajdujące się tam latarnie gazowe.

 Pani Magda opowiadała nam wiele ciekawych rzeczy związanych ze swoją twórczością ale i z historią budynku, w którym mieści się jej pracownia. My także zadawaliśmy wiele pytań, opowiadaliśmy z czym kojarzą się nam przedstawione dzieła. Jako że, artystka tworzy głównie abstrakcje mieliśmy wiele ciekawych skojarzeń na temat przedstawionych obrazów.

Po wyjściu z pracowni wybraliśmy się razem z artystką na krótki spacer w celu obejrzenia rzeźby wykonanej w końcu lat 50-tych przez Państwa Piechotków. Rzeźba znajduje się na placu zabaw bo takie było jej pierwotne przeznaczenie. „Przeplotnia” miała być wielofunkcyjnym elementem placu zabaw mającym rozwijać dziecięcą wyobraźnię.

W czasie powrotu do przedszkola Słonka bardzo chciały odwiedzić jeszcze lodziarnię, ale obiad już na nas czekał :-)

Na początku tygodnia wybraliśmy się na AWF potrenować. Tym razem był to „trening techniczny”przeznaczony dla osób, które chciałyby rozpocząć uprawianie judo.

Judo to świetna dyscyplina ogólnorozwojowa. Kształtuje niemal wszystkie zdolności motoryczne, takie jak: szybkość, zwinność, wytrzymałość, gibkość, siłę a przede wszystkim koordynację ruchową. Trener przygotował dla nas zabawy ćwiczące wyżej wymienione umiejętności ale i zapewniające nam nam wspaniałą zabawę.

09.05. Słonka wzięły udział w warsztatach „Przygoda z książką…” Na początku zajęć Pani przeczytała nam książkę pt. „Mój dom” autorstwa Astrid Desbordes. Jest to pięknie ilustrowana pozycja, która pozwala docenić uroki różnorodności i pokazuje, że każda rodzina oraz jej dom są inne. Po obejrzeniu ciekawych ilustracji z książki „D.O.M.E.K. Doskonałe okazy małych i efektownych konstrukcji” oraz rozmowie na temat domów przyszedł czas na działania artystyczne. W czteroosobowych grupach tworzyliśmy własne domki
z kartonowych pudełek i różnych materiałów plastycznych. Zajęcia bardzo nam się podobały, lubimy robić twórczy bałagan :)

Od kilku miesięcy nasze przedszkole zbierało drewniane kredki by przekazać je na akcję charytatywną. Organizatorzy tak opisują cel akcji:

 „Zbieramy kredki następnie pracujemy nad ich obróbką i segregacją. Pan Edward nasz najstarszy 80 letni wolontariusz i emerytowany krawiec w jednej osobie zasiada do maszyny i z pozyskanych materiałów szyje kolorowe piórniki. Piórniki zapełnione odrestaurowanymi kredkami są zawożone do szpitali, szkół przyszpitalnych i świetlic środowiskowych lub do fundacji wspierających dzieci. Drewniane kredki, które są w gorszym stanie, są przerabiane na kredkowe małe dzieła przeze mnie i mojego niesamowitego męża. Kredkowa biżuteria i inne przedmioty z kredek są przekazywane na różne aukcje charytatywne, wspierając zbiórki pieniędzy.”

Może nie uzbieraliśmy takiej ilości kredek o jakiej marzyliśmy ale najważniejsze jest to,
że braliśmy udział w tej akcji i uświadomiliśmy sobie, że pomagać można na różne sposoby. Uzbierane przez nas kredki zostały posegregowane, zatemperowane, zapakowane po czym dzieci
z grupy Słonek udały się z Panią Kasią i Gosią na pocztę i wysłały je do organizatorów akcji  „Kolorowe Kredki”. Mamy nadzieję, że nasz mały gest przyczyni się do sprawienia komuś radości. Lubimy pomagać!

Pierwszy majowy tydzień powitał nas piękną pogodą. Dużo czasu spędzaliśmy na świeżym powietrzu bawiąc się w nasze ulubione gry i zabawy. Obserwowaliśmy jak zmienia się przyroda wokół, co zainspirowało nas do wykonania pracy plastycznej „Wiosenna gałązka.”

W tym tygodniu rozmawialiśmy o naszej ojczyźnie. Wykonaliśmy wspólnie flagę Polski, godło Polski i Warszawy. Przez cały tydzień zapoznawaliśmy  się z historią Polski od samego jej powstania, obecnie jesteśmy przy bitwie pod Grunwaldem, więc jeszcze trochę przed nami.

W naszej sali zawisły mapy Polski i Europy, na ich podstawie opisywaliśmy położenie naszego kraju na kontynencie, liczyliśmy naszych sąsiadów, odczytywaliśmy takie napisy jak np. Bałtyk, Tatry, Wisła, Odra i umieszczaliśmy je w odpowiednich miejscach na mapie. Nasz kraj ma piękny kształt, leży w samym środku Europy, z  dostępem do morza, mamy jeziora, góry i dużo lasów, takie wnioski wyciągnęły Słonka po analizie mapy Polski.

Zadania do realizacji:

  1. Rozwijanie mowy.
  2. Wskazywanie różnic między miastem a wsią.
  3. Obserwowanie zmian, jakie zaszły w najbliższej okolicy.
  4. Poznawanie nazw pobliskich ulic.
  5. Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10.
  6. Przedstawianie działań w zapisie.
  7. Rozwijanie sprawności fizycznej.
  8. Kształtowanie poczucia rytmu.
  9. Rozwijanie umiejętności wokalnych.
  10. Rozwijanie sprawności manualnej.
  11. Zapoznanie z herbem swojej miejscowości.
  12. Przygotowanie kącika regionalnego.
  13. Zapoznanie z wyrobami rękodzielnictwa.
  14. Poznanie nazw wybranych, ginących zawodów.
  15. Kształtowanie poczucia przynależności narodowej.
  16. Poznawanie historii powstania Warszawy.
  17. Rozwijanie aktywności twórczej.
  18. Porównywanie ilości płynów w dwóch różnych butelkach za pomocą wspólnej miary.
  19. Poznawanie miary płynów.
  20. Zapoznanie z wyglądem mapy Polski.
  21. Zapoznanie z nazwami państw należących do UE.
  22. Zachęcanie do przygotowywania prostych posiłków.
  23. Określanie, jakie produkty są potrzebne do wykonania pizzy.
  24. Zapoznanie z postacią H.Ch. Andersena.
  25. Zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na łące oraz rosnącymi tam roślinami.
  26. Dostrzeganie piękna majowej przyrody.
  27. Zapoznanie z sześcianem.
  28. Rozwijanie umiejętności szeregowania.
  29. Obserwowanie roślin i zwierząt w ich naturalnym środowisku.
  30. Zabawy na świeżym powietrzu.
  31. Rozwijanie pamięci.
  32. Zachęcanie do sprawiania bliskim przyjemności.
  33. Określanie i porównywanie wzrostu dzieci.
  34. Rozwijanie umiejętności wykonywania pracy według instrukcji.
  35. Rozwijanie słuchu fonematycznego.
  36. Zachęcanie do wspólnej zabawy z rodzicami.

Tematy kompleksowe:

  1. Moja miejscowość, mój region.
  2. Moja ojczyzna.
  3. Łąka w maju.
  4. Święto rodziców.

Na początku tygodnia mieliśmy wielką przyjemność gościć w grupie Słonek znaną na Bielanach artystkę Magdalenę Kobieracką.

Magdalena Kobierecka specjalizuje się w dynamicznych, mocno skontrastowanych kompozycjach abstrakcyjnych, wykonywanych we własnej, unikatowej technice. Maluje akrylem na szkle od odwrocia z wykorzystaniem elementów sgraffito. Jej prace są wykonywane zdecydowanymi, śmiałymi pociągnięciami szerokich pędzli i szpachli.

Pani Magdy nie trzeba było długo namawiać do odwiedzin, jest bardzo sympatyczną osobą, od razu się zgodziła i zaskoczyła nas informacją, że kiedyś sama uczęszczała do naszego przedszkola a najmilej wspominała kaszę mannę z sokiem i nne pyszne potrawy.

Po przyjemnej rozmowie artystka zaprezentowała nam swój warsztat pracy oraz niektóre dzieła a także przeprowadziła z nami warsztaty malarskie. Dowiedzieliśmy się, że z trzech podstawowych barw można zrobić prawie wszystkie kolory i naszym zadaniem było wykonanie „martwej natury” bazując na podstawowej palecie.

Na końcu zostaliśmy zaproszeni do pracowni Pani Magdy aby zobaczyć  dzieła wykonane jej ulubioną techniką, z racji tego, że są wykonane w dużym formacie i na szkle nie miała możliwości ich do nas przynieść. Chętnie skorzystamy z tego zaproszenia. Dziękujemy!

Co roku 22 kwietnia na całym świecie obchodzone jest wyjątkowe święto – Międzynarodowy Dzień Ziemi. W tym ważnym dniu powinniśmy wszyscy choć przez chwilę pomyśleć o planecie, na której żyjemy i o otaczającej nas przyrodzie. „Słonka” w tym dniu także uczyły się jak żyć ekologicznie. Dzieci zastanawiały się, jak chronić nasz wspólny dom – Ziemię, jak sprawić, aby stała się czysta, zdrowa i piękna. W czasie zajęć i zabaw uczyły się segregować odpady, dowiedziały się, co to jest recykling
i dlaczego ochrona środowiska jest taka ważna.

W miniony tygodniu mieliśmy przyjemność gościć u nas rodziców Varvary i mamę Adama.

Rodzice naszej koleżanki opowiadali nam o pracy złotnika. Dowiedzieliśmy się jak przebiega proces tworzenia biżuterii, że najpierw potrzebny jest szkic później już bardziej szczegółowy projekt. Na tablecie zobaczyliśmy różne projekty pięknych ozdób. Mogliśmy także przeglądać fachowe książki z dziedziny złotnictwa, które opisywały kamienie szlachetne. Dla wielu dzieci zaskoczeniem było to, że jubiler a złotnik to dwa różne zawody. Sami też zadawaliśmy wiele pytań np. gdzie wydobywa się najwięcej złota?, czy złota piłka jest naprawdę cała ze złota?

Ale najlepsze było dopiero przed nami, gdyż rodzice Varvary przynieśli ze sobą przeróżne eksponaty takie jak: pierścienie, łańcuchy, krzyże, otwierane medaliony i kamienie szlachetne. Dzieci przekonały się, że praca złotnika wymaga dużej precyzji i wiedzy no i na pewno cierpliwości. W prezencie otrzymaliśmy kolorowanki różnych klejnotów i  sami też wykonaliśmy projekty biżuterii. To spotkanie było niezwykle interesujące. Dziękujemy!

Równie dobrze spisała się mama Adama czytając nam książkę pt. „Zwariowane wakacje taty Oli”. W tej krótkiej historii nie brakowało humoru, na każdej stronie była zabawna sytuacja, z której „Słonka” śmiały się w głos.

W pierwszym tygodniu kwietnia przenieśliśmy się na wieś. Odnajdywaliśmy różnice między pracą rolnika kiedyś a w obecnych czasach. Poznawaliśmy zwierzęta
z wiejskiego podwórka opisując  ich wygląd, naśladując ich odgłosy, nazywając ich „mieszkania” oraz młode z danego gatunku. Rozmawialiśmy o ich znaczeniu dla człowieka i co dzięki nim otrzymujemy.  Bawiąc się w pantomimę próbowaliśmy tylko za pomocą inscenizacji ruchowej przedstawić wybrane przez siebie zwierzę. Była też okazja do globalnego czytania. Odczytywaliśmy nazwy dopasowując je do papierowej sylwety wiejskiego zwierzęcia. Sami też pisaliśmy podane przez panią nazwy zwierząt na tablicy. Uczyliśmy się nowej piosenki „ Na podwórku”,
a plastycznie realizowaliśmy się przez malowanie i rysowanie sylwetek  i otoczenia zwierząt, lepienia z plasteliny i tworzenia makiety wiejskiego podwórka.

W naszej grupie często rozmawiamy o emocjach i empatii. Omawiany temat stał się dobrą okazją do przedstawienia zwierząt jako istot emocjonalnych i rozwijania empatii wobec nich, wysłuchany wiersz pt.” Psie uczucia” na pewno nam w tym pomógł.

Strony