Smerfy

Zadania do realizacji:

  • utrwalenie wiadomości dotyczących karnawału, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem podczas wykonywania pracy plastycznej, poszerzanie doświadczeń plastycznych, rozbudzanie ciekawości poznawczej, kształtowanie zmysłów, zachęcanie do samodzielnego eksperymentowania z rekwizytem,
  • integracja grupy podczas zabaw muzyczno-ruchowych, utrwalanie poznanych zabaw i piosenek karnawałowych, 
  • wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w grach i konkursach indywidualnych i zespołowych, zachęcanie do podejmowania udziału w zabawach mimo niepowodzeń, nazywanie przeżywanych emocji pozytywnych i negatywnych, wspólne przeżywanie wygranej, cieszenie się z wspólnej wygranej, 
  • poznanie źródeł pochodzenia różnych dźwięków, rozwijanie percepcji słuchowej, kształtowanie wrażliwości na dźwięki i muzykę, utrwalenie zasad komunikacji, budowanie postawy zaufania wobec innych ludzi,
  • wyjaśnienie i utrwalenie znajomości pojęć dyrygent, orkiestra, batuta, poznanie i utrwalenie znajomości nazw instrumentów, kształtowanie umiejętności swobodnego wypowiadania się, rozwijanie umiejętności pracy z tekstem, uświadomienie wartości wynikających z obcowania z muzyką klasyczną, uczestnictwem w koncertach,
  • doskonalenie umiejętności układania i kontynuowania rytmów, kształtowanie umiejętności deszyfrowania kodów, rozwijanie wrażliwości dotykowej, wdrażanie do zgodnej współpracy w parach,
  • poznawanie nowej piosenki, utrwalanie znajomości nazw emocji, kształtowanie umiejętności rozpoznawania i wyrażania emocji związanych z muzyką, rozwijanie kreatywności podczas tworzenia prac plastycznych inspirowanych muzyką, rozwijanie szacunku do odrębnego sposobu przeżywania emocji przez poszczególne osoby,
  • utrwalenie wiedzy na temat muzyki wokół nas, aktywne uczestniczenie w eksperymentach i zabawach badawczych, ćwiczenie umiejętności wyciągania i formułowania wniosków, rozwijanie zdolności plastyczno-technicznych, zachęcanie do podejmowania samodzielnych działań i wyrażania ekspresji artystycznej,
  • poznanie wieloznaczności słowa skarb, doskonalenie umiejętności wyrażania słowami myśli i uczuć, rozwijanie umiejętności plastyczno-technicznych, doskonalenie motoryki małej, wdrażanie do dostrzegania wartości niematerialnych w życiu człowieka,
  • zapoznanie z formami życia pod wodą, wprowadzenie pojęć określających zbiorniki wodne (staw, jezioro, rzeka, morze, ocean, akwarium, potok), rozwijanie ciekawości i aktywności poznawczej, rozwijanie umiejętności pracy z tekstem, doskonalenie aparatu mowy, zachęcanie dzieci do integracji w grupie,
  • poznanie znaczenia słowa kopalnia, utrwalenie wiedzy na temat złóż, kopalni i ich rodzajów, podejmowanie własnej aktywności poznawczej, doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania, rozwijanie szacunku do pracy innych ludzi,
  • poznanie dźwięków Ziemi, kształtowanie umiejętności określania głośności dźwięków związanych z żywiołami, ćwiczenie koordynacji ruchowej, współpraca w grupie, ćwiczenie oddechu, rozwijanie wyobraźni dźwiękowej, rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody,
  • poznawanie pojęć wulkan, lawa, utrwalenie wiedzy dotyczącej tematu tygodnia, rozwijanie ciekawości poznawczej poprzez aktywne uczestnictwo w eksperymentach, rozwijanie zainteresowania światem przyrody, kształtowanie umiejętności zgodnej współpracy,
  • poszerzanie wiedzy na temat Ziemi, kosmosu, następstwa czasu, kształtowanie umiejętności przeprowadzania prostych eksperymentów przyrodniczych, kształtowanie postawy otwartej na działanie, budowanie poczucia własnej tożsamości,
  • wzbogacanie słownictwa czynnego o nazwy związane z kosmosem, utrwalenie znajomości znaczenia pojęć kosmos, Układ Słoneczny, planety, rozwijanie umiejętności odróżniania fikcji od rzeczywistości, rozwijanie zainteresowania naukami przyrodniczymi, czerpanie satysfakcji ze wspólnego wykonania pracy plastycznej,
  • poznanie pojęć muzeum, historia, wdrażanie do właściwego zachowywania się w muzeum, kształtowanie postawy szacunku wobec przeszłości, uświadomienie wartości wspomnień, historii, pamiątek przeszłości w określaniu tożsamości jednostki,
  • poznanie nazw zawodów: archeolog, paleontolog, wzbogacenie słownictwa czynnego, rozwijanie umiejętności analizy sylabowej, kształtowanie umiejętności odróżniania fikcji od faktów w literaturze, kształtowanie postawy szacunku wobec pracy i różnych zawodów, zachęcanie do dbałości o dobra kultury,
  • poznanie i utrwalenie znajomości nazw dinozaurów, rozumienie pojęć: mięsożerny, roślinożerny, poszerzenie i utrwalenie wiedzy na temat życia dinozaurów, doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania liczebności, rozwijanie kreatywności, wyobraźni, zachęcanie do wspólnej, grupowej zabawy,
  • doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na podany temat i odpowiadania na pytania, utrwalenie znajomości nazw dinozaurów, rozwijanie umiejętności poruszania się w rytm muzyki, zachęcanie do aktywnego spędzania czasu, ćwiczenie prawidłowego toru oddechowego,
  • utrwalenie wiedzy o świecie prehistorycznym oraz znajomości nazw zawodów związanych z jego poznawaniem, rozwijanie kreatywności, wyobraźni, ćwiczenie zmysłu dotyku, zachęcanie do aktywnego spędzania czasu, aktywnej zabawy,
  • utrwalenie wiedzy na temat pojazdów kosmicznych, kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów, rozbudzanie ciekawości poznawczej, wyobraźni, utrwalanie umiejętności pracy w zespole i zgodnej komunikacji,
  • poznanie nowej piosenki, utrwalenie znajomości nazw ciał niebieskich, kształtowanie kreatywności, ćwiczenie umiejętności określania kierunków w przestrzeni, rozbudzanie wyobraźni, wdrażanie do zgodnej pracy w grupie,
  • utrwalenie wiedzy na temat kosmosu, kształtowanie umiejętności odróżniania rzeczywistości od fikcji, rozwijanie kreatywności i wyobraźni, budowanie postawy otwartości w stosunku do innych osób, miejsc.

Koniec stycznia i pogoda zupełnie nie zimowa, chociaż w piątek zaczął padać śnieg i zima powróciła.  U dzieci z grupy Smerfy nastroje są bardzo wesołe gdyż cały tydzień  rozmawiamy o karnawale, zabawach i o tym jak wygląda ten okres w różnych krajach. Wiadomo, że karnawał to czas radości i zabawy oraz  to co dzieci lubią najbardziej: balony, serpentyny, konfetti, fajerwerki , maski, bale karnawałowe, stroje karnawałowe. Wykonaliśmy serpentyny ćwicząc przy okazji wycinanie- wyszły bardzo długie i kręcone, kolorowe balony, maski karnawałowe ozdobione piórami i cekinami. Dzieci mówiły jaki stój chciałyby ubrać na przedszkolny bal i za kogo chcą się przebrać. Dużo tańczyliśmy  przy piosence ,,Bal baloników”, bawiliśmy się w zabawę taneczną Gorące krzesła oraz Taniec na gazecie. Teoretycznie jesteśmy przygotowania  i czekamy z utęsknieniem na bal.

W  ubiegłym tygodniu świętowaliśmy urodziny Kuby i Maszki. Tradycyjnie dzieci otrzymały książeczki z rysunkami oraz życzenia od wszystkich Smerfów.

We wtorek dwie dziewczynki z naszej grupy: Julka i Małgosia,  wzięły udział w przeglądzie  recytatorskim ,, Z sercem dla Babci i Dziadka”, który odbył się w Młodzieżowym Domu Kultury przy ulicy Cegłowskiej.

W czwartek Smerfy uczestniczyły w zajęciach ruchowo- tanecznych  Zumba.  Zajęcia  Zumby są bardzo lubiane przez dzieci, chętnie i z radością w nich uczestniczą  rozwijając  sprawność  oraz koordynacje ruchową.

Bal baloników

Był sobie raz balonik
Niebieski w kropki złote
Nie umiał wcale latać
Choć wielką miał ochotę

Aż przyszła noc gwiaździsta
Noc tańca i muzyki
Tej nocy sam karnawał
Sprzedawał baloniki

Na złotych były nitkach
Na srebrnych cienkich sznurkach
Fruwały i tańczyły
Leciutko niby piórka

Już całe miasto tańczy
Walczyka w takt muzyki
Wirują nad głowami
Wesołe baloniki

Dnia 24 stycznia 2023 roku w naszej grupie odbyła się uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka. „Smerfy”  przygotowały przedstawienie o tym jak poznali się babcia i dziadek. Dzieci recytowały wiersze i śpiewały piosenki. Na koniec występu wszyscy zatańczyli „Czczę dla babci i dziadka”. Brawom nie było końca. Złożyliśmy życzenia wszystkim kochanym babciom i dziadkom. Dzieci zaprosiły swoich bliskich na słodki poczęstunek. Z tej okazji przygotowaliśmy zakładki do książek dla babć i dziadków. Nie możemy się doczekać kolejnego spotkania w takim gronie! Jeszcze raz życzymy 100 lat! 

„Czacza dla babci i dziadka”.

Dla babci czaczę tańczymy na lodzie.

Dla babci tańczyć możemy i co dzień.

Dla babci czaczę na soplach gra wiatr.

A my życzymy i śpiewamy tak.

Ref. Kochana babciu żyj sto lat.

Ciesz się wnukami i kochaj świat.

Kochana babciu żyj sto lat.

Śpiewaj z nami głośno cza cza cza.

Dla dziadka czacze tańczymy na lodzie.

Dla dziadka tańczyć możemy i co dzień.

Dla dziadka czaczę na soplach gra wiatr.

A my życzymy i śpiewamy tak.

Ref. Kochany dziadku żyj sto lat.

Ciesz się wnukami i kochaj świat.

Kochany dziadku żyj sto lat.

Śpiewaj z nami głośno cza cza cza.

Bo babcia z dziadkiem to nasze są skarby.

Malują uśmiech bez pędzla i farby.

I dla nich czaczę na soplach gra wiatr.

A my życzymy i śpiewamy tak.

Ref. Kochana babciu żyj sto lat

Ciesz się wnukami i kochaj świat

Kochany dziadku żyj sto lat

Śpiewaj z nami głośno cza cza cza.

Poprzedni tydzień poświęciliśmy przygotowaniom do Dnia Babci i Dziadka. Rozmawialiśmy na temat rodziny, czasu spędzanego z dziadkami. Dzieci na podstawie ilustracji opowiadały co mogą robić z babcią lub dziadkiem. Czytaliśmy opowiadanie ,,To dziadek też był dzieckiem?” oraz książeczkę ,,Marysia świętuje Dzień Babci i Dziadka”. Wyjaśniliśmy znaczenie słowa szacunek. Cały tydzień ćwiczymy piosenki i wierszyki dla kochanych babć i dziadków. Wykonaliśmy prezenty dla dziadków, portrety babć i dziadków i teraz  pozostało nam tylko czekać na uroczystość.

W środę 18 stycznia Smerfy uczestniczyły w zajęciach Labo Odkrywcy ,,Tajemnica mieszanin” podczas, których zapoznały się z różnymi rodzajami mieszanin. Poznały pojęcia: mieszanina jednorodna i niejednorodna.

W ostatnim tygodniu tematem zajęć w grupie „Smerfy” były sporty zimowe. Dzieci dowiedziały się co to jest olimpiada zimowa, poznały dyscypliny olimpijskie, jak wygląda flaga olimpijska. Wspólnie naśladowaliśmy skoczków narciarskich, łyżwiarzy figurowych, biegi narciarskie, grę w hokeja. Dzieci dzieliły na sylaby nazwy dyscyplin olimpijskich, określały pierwszą głoskę. Smerfy malowały farbami flagę olimpijską. Dowiedziały się jak bezpiecznie spędzać czas na świeżym powietrzu, jakich zasad przestrzegać by nikomu nie stała się krzywda. Gdzie można zjeżdżać  na sankach, jak poruszać się na lodowisku, czy podczas jazdy na ratach Wykonaliśmy prace plastyczne: zimowe zabawy. Kolorowaliśmy buty narciarskie, układaliśmy rytmy.

W poniedziałek odbył się koncert muzyczny „Czarodziejski wachlarz”. Dzieci poznały kolejny instrument muzyczny - saksofon. W czasie koncertu Smerfy brały aktywny udział w zabawach muzycznych, grały na instrumentach muzycznych i tańczyły.

W środę wszyscy braliśmy udział w zajęciach z zumby.

Nowy Rok  2023 nadszedł, przywitał Nas dziwną pogodą i infekcjami. Miniony tydzień poświęciliśmy rozmowom na temat mijającego czasu. Oglądaliśmy różne zegary i zegarki oraz kalendarze. Dzieci opowiadały o powitaniu Nowego Roku i fajerwerkach, które oglądały. Wykonaliśmy własne fajerwerki na czarnych kartkach za pomocą stemplowania. Dzieci dowiedziały się, że rok składa się z 12 miesięcy.

Innym zagadnieniem, któremu poświęciliśmy trochę czasu były pory roku. Omówiliśmy co się dzieje w przyrodzie w poszczególnych porach roku. Wykonaliśmy prace plastyczną ,,4 pory roku w kolorach”. Dzieci przyporządkowały kolor do odpowiedniej pory roku i narysowały co im się z nią kojarzy np. zielony – wiosna – kwiaty, trawa, motyle itp. Zaczynamy przygotowania do Dnia Babci i Dziadka. Smerfy nauczyły się piosenki ,,Noworoczna karuzela”

Noworoczna karuzela

sł. i muz. Adrianna Furmanik-Celejewska

  1. W nowym roku znów się

 zjawią: wiosna, lato, jesień, zima.

Czy umiecie je rozpoznać?

 Czas zabawę już zaczynać!

 Ref.: Niech się kręci karuzela,

 przez rok cały rozwesela!

 Cztery pory roku w mig

 dziś rozpozna każdy smyk!

  1. Pierwsza suknię ma zieloną

 i wianuszek z pięknych kwiatów.

 Druga jest jak słońce złote,

 wyleguje się w hamaku.

 Ref.: Niech się kręci karuzela...

  1. Trzecia lubi smakołyki:

śliwki, gruszki i jabłuszka.

Czwarta świat otula śniegiem,

 lubi szczypać mrozem w uszka.

 Ref.: Niech się kręci karuzela...

Zadania do realizacji:

  • Poznanie wybranych zwyczajów związanych z żegnaniem starego roku i witaniem nowego.
  • Poznanie czynności wykonywanych w dzień i w nocy, dostrzeganie rytmu w następowaniu po sobie dnia i nocy.
  • Utrwalenie znajomości nazw dni tygodnia.
  • Zapoznanie z cyklicznością pór roku i zjawiskiem ich rytmiczności.
  • Utrwalenie wiadomości związanych z czasem i jego przemijaniem, zapoznanie z cyklicznością pór roku i nazwami miesięcy.
  • Poznanie zasad sportowego zachowania, zachęcanie do zachowania postawy fair play podczas zabaw.
  • Utrwalanie znajomości zasad bezpiecznego zjeżdżania z górki na sankach.
  • Poznanie łyżwiarstwa figurowego jako dyscypliny sportowej.
  • Wdrażanie do zachowania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie.
  • Poznanie nazw zimowych, olimpijskich dyscyplin sportowych, utrwalenie wiadomości związanych ze sportami zimowymi.
  • Poznanie znaczenia słowa szacunek w odniesieniu do osób starszych, uwrażliwianie na potrzeby ludzi starszych.
  • Wskazywanie cech charakteryzujących dzieci i osoby starsze, wskazywanie na wagę wzajemnego pomagania sobie w rodzinie.
  • Poznanie znaczenia słowa karnawał.
  • Utrwalanie znajomości nazw kolorów, wzbogacanie słownictwa (konfetti, serpentyna).
  • Poznanie tradycji związanych z tłustym czwartkiem.
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
  • Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego. 
  • Kształtowanie umiejętności odwzorowywania.
  • Dbałość o bezpieczeństwo swoje i innych, rozwijanie odpowiedzialności.

Tematy do realizacji :

1. Nadchodzi nowy rok.

2. Sporty zimowe.

3. Dzień Babci i Dzień Dziadka

4. Karnawał

W środę 21 grudnia nasze przedszkolaki z grupy „Smerfy" wzięły udział w warsztatach badawczych „Laboolo”. Tematem zajęć była: „Chemiczna stacja przewidywania pogody”. Dzieci zapoznały się z terminem termometr, wiatromierz, deszczomierz, meteorolog. Stworzyliśmy stację przewidywania pogody. 

 
W tym tygodniu urodziny obchodziła Helena! Jeszcze raz życzymy wszystkiego najlepszego i spełnienia wszystkich marzeń. 100 lat!! 
 
Tego dnia odbyło się także świąteczne przedstawienie pt. „Szkoła gwiazdek”. Dzieci zaprezentowały swoje umiejętności recytatorskie oraz wokalne. Zatańczyły taniec gwiazdek do piosenki „Świeci gwiazdka”, zaśpiewały kolędy i pastorałki: „Przybieżeli do Betlejem”, „Aniołek małżeński jak wróbelek. Po uroczystym przedstawieniu odbyło się spotkanie przy świątecznym stole. Rodzice przygotowali dla Smerfów zasłużony świąteczny poczęstunek. Dzieci poczęstowały swoich gości upieczonymi i ozdobionymi wcześniej piernikami. 
 

"Świeci gwiazdka"

Świeci gwiazdka, jedna, druga,
główką kręci, oczkiem mruga.
Wszystkie gwiazdki zaświeciły,
wszystkie razem zatańczyły.

Chodź gwiazdeczko, chodź gwiazdeczko,
zabawimy się w kółeczko. (bis)

Krążą sobie gwiazdki obie,
czasem nóżką tupną sobie.
Czasem główką pokiwają
​i mrugają, wciąż mrugają.

Niech Boże Dziecię napełnia Wasze serca radością, pokojem, nadzieją i ufnością.
Niech Was strzeże, błogosławi i umacnia w podążaniu drogą miłości!
Błogosławionych Świąt!

W ostatnim tygodniu tematem naszych zajęć była zima i przygotowania do niej, zabawy ze śniegiem. Dzieci określały jakie ubrania potrzebne będą nam na wyjścia na zewnątrz. Omówiliśmy zasady bezpiecznej zabawy na śniegu. Pogoda dopisała i mogliśmy doświadczać zabaw na śniegu w niemal bajkowej scenerii naszego placu zabaw. Dzieci korzystały z sanek, urządziliśmy bitwę na śnieżki, robiliśmy aniołki na śniegu, oraz najważniejsze - ulepiliśmy pięknego i dużego bałwana. W przedszkolu zrobiliśmy wiele prac plastycznych: dzieci wyklejały bałwanki, malowaliśmy bombki choinkowe,  układały historyjkę obrazkową o zabawach na śniegu. Smerfy ćwiczyły wycinanie nożyczkami.

W poniedziałek w naszej grupie miało miejsce bardzo ważne wydarzenie - urodziny obchodził Maciuś. Z tej okazji dzieci wykonały dla swojego kolegi laurki, śpiewaliśmy „Sto lat”, złożyliśmy życzenia. Potem odbył się słodki poczęstunek przygotowany przez mamę Maćka. Maciusiu, jeszcze raz wszystkiego najlepszego!

W ramach naszej akcji „Rodzice Czytają” mama Maciusie odwiedziła nas i przeczytała dzieciom książkę pt.: „Przytulozaur”.

W czwartek nasza grupa wykonała świąteczne pierniczki. Dzieci poznały przepis na zrobienie pysznych pierniczków, samodzielnie wałkowały ciasto, wycinały foremkami różne kształty. Po upieczeniu smakowały wyśmienicie.

14 grudnia w naszym przedszkolu odbyło się bardzo ważne wydarzenie - odwiedził nas Święty Mikołaj. Przyjechał z dalekiej mroźnej Laponii. Dzieci ze wszystkich grup wyczekiwanły go od samego rana. Każdy miała na sobie ubranie z czerwonymi, mikołajkowymi elementami. Odbyła się wspólna impreza. Dzieci nauczyły się krótkiego wierszyka - powitania Świętego Mikołaj:

„Kochany Mikołaju, 

przybądź z dalekiego kraju.
Przywieź dla nas upominki
i piękne zielone choinki.
Czary mary tru – tu – tu 

Mikołaju przybądź tu'”.

Zaśpiewaliśmy piosenkę z pokazywaniem „Tupu tup po śniegu”. Odbyły się „Tańce Elfów” oraz zabawa „Sopelki” przy świątecznych piosenkach. Święty Mikołaj tańczył z dziećmi oraz zabrał je w muzyczną podróż do swojej krainy. Dzieci zatańczyły świąteczną zumbę przy hicie „Merry Christmas Everyone”. Chętne dzieci wzięły udział w rozwiązywaniu zagadek dotyczących wiedzy o świątecznych zwyczajach. 

Smerfy zaprezentowały piosenkę której uczyły się na tę okazję pt.: „Odwiedziny Mikołaja”. Dzieciom zostały wykonane zdjęcia ze Świętym Mikołajem. Na koniec Smerfy otrzymały prezenty na które czekały cały rok. My również obdarowaliśmy Mikołaja laurkami. Czekam na kolejne spotkanie za rok!

„Tupu tup po śniegu”

1. Przyszła zima biała

Śniegiem posypała

Zamroziła wodę

Staw przykryła lodem

Ref.: Tupu tup po śniegu

Dzyń dzyń na sankach

Skrzypu skrzyp na mrozie

Lepimy bałwanka    x2

2. Kraczą głośno wrony

Marzną nam ogony 

Mamy pusto w brzuszku

Dajcie nam okruszków

Ref. Tupu tup po śniegu

Dzyń dzyń na sankach

Skrzypu skrzyp na mrozie

Lepimy bałwanka    x2

3. Ciepłe rękawiczki

I wełniany szalik

Białej mroźnej zimy

Nie boję się wcale.

 

Ref. Tupu tup po śniegu

Dzyń dzyń na sankach

Skrzypu skrzyp na mrozie

Lepimy bałwanka     x2 

Strony