Smerfy

19 maja w piątek Smerfy były na wycieczce autokarowej w Powsinie na Farmie edukacyjnej  ,, Cztery Pory Roku”. Pogoda nas nie rozpieszczała, rano kropił deszcz, ale jak dotarliśmy na miejsce przestało padać i mogliśmy zrealizować wszystkie atrakcje wycieczki.

W tym roku nasze zajęcia przyrodnicze miały tytuł ,, Pierwsze listki”. Dzieci dowiedziały się na czym polegają kolejne etapy rozwoju roślin, od nasionka do dojrzałej rośliny. Co sprzyja wzrostowi roślin, jak rośliny budzą się z zimowego snu i na czym polega ich pielęgnacja. Smerfy ozdabiały doniczkę, wsypywały ziemię i sadziły cebulki, a na zajęciach plastycznych malowały kwiatki według własnych pomysłów. Zwiedzaliśmy ogród ze zwierzętami gdzie pojawiły się nowe, ciekawe okazy. Smerfy karmiły małe kózki, które chętnie zjadały zerwaną przez  dzieci trawkę. Oglądały kury w gniazdach, które znosiły lub wysiadywały jaja. Kury były bardzo różne z ciekawym upierzeniem, z uszami i czubkami na głowach. Oglądaliśmy staw gdzie dzieci karmiły ryby.

Oczywiście po tylu atrakcjach dzieci zgłodniały i trzeba było coś przekąsić-  zupę pomidorową, kiełbaskę z ogniska oraz banana. Dzięki temu, że nie padało mogliśmy bawić się na placu zabaw oraz skakać na trampolinie. Atrakcji było dużo dlatego w drodze powrotnej część dzieci ucięła sobie drzemkę i szczęśliwi dotarliśmy do przedszkola.

18  maja w czwartek odbyła się VII Bielańska Olimpiada Przedszkolaków w  Hali Sportowej CRS Bielany  przy ul. Lindego 20. Ósemka dzieci z grupy Smerfy  oraz  dzieci  z grupy Biedronek walczyły w zawodach sportowych jako drużyna Przedszkola nr 181 ,,Wesołe Nutki”. Konkurencje były dość trudne: sztafeta, skoki w dal, rzut do celu, rzut oszczepem, bieg wytrzymałościowy z przenoszeniem piłeczek itp. Dzieciaki walczyły bardzo dzielnie  i jako drużyna Przedszkola  nr 181 ,,Wesołe Nutki” wywalczyły czwarte miejsce na 12 przedszkoli biorących udział w zawodach. Smerfy wróciły z zawodów zmęczone, ale szczęśliwe.

W  poniedziałek 8 maja Smerfy uczestniczyły w  koncercie muzycznym  pt. ,,Opowieść o źródle” w czasie którego poznały budowę i brzmienie rogu oraz historie instrumentu.

We wtorek 9 maja  odbyły się warsztaty plastyczne na  których dzieci wykonały mydełka glicerynowe, kolorowe i pachnące. W sali zapach utrzymywał się przez cały dzień.

W ubiegłym  tygodniu rozmawialiśmy  na temat domów budowanych przez ludzi oraz przez zwierzęta, oglądaliśmy  książki oraz ilustracje  gniazd, kopców, nor, tuneli wykonanych przez różne gatunki owadów, ptaków i  zwierząt. Smerfy podziwiały budowle  wykonane  przez doskonałych zwierzęcych konstruktorów. Czytaliśmy opowiadanie ,, Przeprowadzka ślimaka Bartka”, w którym ślimak chciał zmienić swój dom i prosił o gościnę różne zwierzęta, a finał był taki , że najlepiej mu było w swoim małym domku. Dzieci opowiadały o swoich domach, czy to są bloki, domy jednorodzinne, szeregowe. Mówiły , że dom to miejsce w którym są bezpieczne ze swoimi rodzicami. Omawialiśmy i nazywaliśmy pokoje i pomieszczenia, które mamy w domach . Dzieci urządzały je  według własnych pomysłów omawiając co powinno stać w kuchni, co w łazience, a co w pokojach. Czytaliśmy bajkę ,, Trzy świnki” zwracając uwagę na konstrukcję domów oraz materiały z których je budujemy. Nauczyliśmy się piosenki ,,Budujemy dom”.

W tym tygodniu otwarte zostały piaskownice, Smerfy całe wyjścia do ogrodu poświęcały zabawie w piasku. Radość  była wielka.

Rozpoczęliśmy przygotowania do uroczystości z okazji Dnia Mamy i Taty, uczymy się piosenek oraz ćwiczymy teksty wierszyków.

Ostatni tydzień kwietnia i pierwszy tydzień maja upłyną nam na tematyce związanej z łąką, jej mieszkańcami oraz majowymi świętami. Dzieci poznały mieszkańców łąki: motyle, mrówki, pszczoły, osy, trzmiele, biedronki, pasikoniki, żaby, zające, krety. Słuchaliśmy ich odgłosów i dowiedzieliśmy się dlaczego pszczoły i trzmiele są pożyteczne i jak należy dbać o pszczoły. Smerfy dowiedziały się jak wygląda cykl życia motyla, poznaliśmy różne gatunki takie jak cytrynek czy paź królowej. Ćwiczyliśmy sprawności motoryczne w zabawach ruchowych oraz wykonując piękne prace plastyczne np. kolorowe motyle, wiosenną łąkę, ślimaki. W ramach zabaw sensorycznych wykonaliśmy farbami plastry miodu. Coraz lepiej naszym Smerfom wychodzi wycinanie. Dzieci uczestniczyły w zabawach matematycznych doskonalących przeliczanie oraz orientację przestrzenną. Przypomnieliśmy nazwy kwiatów, które rosną na łące, doskonaliliśmy analizę sylabową. Smerfy z ciekawością oglądały atlasy owadów i kwiatów polnych. 

We wtorek 25 kwietnia oglądaliśmy teatrzyk "Wielkanocna Bajeczka, czyli jak piosenka powstała z jajeczka”.

Na rytmice dzieci ćwiczyły układ do krakowiaka. 

Smerfy przypomniały sobie jak wyglądają Polskie symbole narodowe: flaga oraz godło, odśpiewaliśmy „Mazurka Dąbrowskiego”. Dzieci wykonały pracę „Godło Polski” z odbitych w białej farbie rączek, słuchaliśmy legendy o „Lechu Czechu i Rusie”. Smerfy nauczyły się piosenki „Mały Polak, przedszkolak”.  Korzystaliśmy z pięknej pogody i często spędzaliśmy czas w przedszkolnym ogrodzie.  

"Mały Polak, przedszkolak” 

sł. Marlena Szeląg, muz. Katarzyna Waszkiewicz

1. Polska moim domem, domem jest. 

Biały orzeł godłem, godłem jej.

Ref.: A ja jestem przedszkolak, mały Polak, przedszkolak. (×2)

2. Polska moim domem, domem jest. 

Biel i czerwień flaga, flaga ma.

Ref.: A ja jestem przedszkolak, mały Polak, przedszkolak. (×2)

3. Polska moim domem, domem jest. 

Tutaj moi bliscy, bliscy są.

Ref.: A ja jestem przedszkolak, mały Polak, przedszkolak. (×2)

4. Polska moim domem, domem jest, który w sercu zawsze, zawsze mam.

Ref.: A ja jestem przedszkolak…

Zadania do realizacji:

  • poznanie legendy o początkach państwa polskiego, poznanie symboli narodowych,
  • kształtowanie świadomości różnic kulturowych, językowych między mieszkańcami poszczególnych krajów,
  • kształtowanie poczucia przynależności do narodu, rozbudzanie postawy patriotycznej
  • rozpoznawanie i podawanie nazw symboli narodowych,
  • poznanie wybranych miast – w tym stolicy Polski,
  • poznanie różnych typów budynków, kształtowanie umiejętności klasyfikowania domów ze względu na pełnioną funkcję, budowniczych,
  • poznanie rodzajów domów i zawodów osób zajmujących się budowaniem,
  • poznanie nazw domów budowanych przez zwierzęta,
  • utrwalanie znajomości nazw emocji, rozwijanie świadomości, że emocje są nieodłącznym elementem życia,
  •  rozwijanie postawy szacunku i życzliwości wobec najbliższych
  • kształtowanie poczucia przynależności do rodziny,
  • utrwalenie wiedzy o relacjach między członkami rodziny, czerpanie przyjemności z obdarowywania bliskich osób własnoręcznie przygotowanymi podarunkami
  • zapoznanie z etapami robienia zakupów, ćwiczenie umiejętności zachowania się w miejscach publicznych typu sklep,
  • poznanie procesu powstania wełnianych ubrań, wzbogacanie słownika czynnego,
  • poznanie znaczenia wyrazu nabiał oraz etapów jego wytwarzania,
  • poznanie nazw instrumentów i sposobów wydobywania z nich dźwięków, wzbogacanie słownika czynnego o terminy związane z muzyką,
  • poznanie etapów powstania ciasta i nazw produktów potrzebnych do jego przygotowania, rozwijanie zmysłu węchu i dotyku, kształtowanie aktywności badawczej,
  • rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej,
  •  kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego
  • ćwiczenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi,
  • doskonalenie umiejętności zgodnej zabawy z rówieśnikami
  • wdrażanie do zachowywania norm społecznych, np. oczekiwania na swoją kolej
  • kształtowanie nawyku dbania o porządek w swoim otoczeniu,
  • wdrażanie do bycia cierpliwym, wzmacnianie wiary we własne siły i możliwości
  • rozwijanie sprawności ruchowej i umiejętności reagowania na sygnał w zabawie
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami w sytuacji przegranej w grze

Tematy do realizacji :

1. Majowe święta

2. Od pomysłu aż po dach.

3. Jak powstaje…?.

4. Święto Rodziny.

21 kwietnia byliśmy na zajęciach edukacyjnych  w Lesie Bielańskim Wiosenne odrodzenie prowadzonych przez przyrodnika. Nasza wycieczka przypadła w piątek kiedy świętowaliśmy Dzień Ziemi. Pogoda nam dopisała było słonecznie i ciepło, wymarzona pogoda. Wiosna w przyrodzie to czas bardzo pospieszny i  dynamiczny, a dzięki temu ogromnie ciekawy. Każdy dzień  w lesie może przynieść nowe obserwacje budzącej się do życia przyrody.  Podczas zajęć dzieci dowiedziały się o co walczą rośliny, poznały nazwy roślin z runa leśnego, kwiatów  rosnących w Lesie Bielańskim : zawilce, czosneczek pospolity, ziarnopłon- jaskier wiosenny. Obserwowaliśmy ptaki, słuchaliśmy ich wiosennego śpiewu. Dzieci dowiedziały się dlaczego tak pięknie śpiewają wiosną. Szukaliśmy owadów i chrząszczy, obserwowaliśmy drzewa, szukaliśmy dziupli. Dzieci wchodziły do wnętrza pustego drzewa .Oczywiście nie zabrakło zabawy np. Dziupla  do wynajęcia, Ziarenka ziarnopłonu. Dzieci z ciekawością uczestniczyły w zajęciach przyrodniczych odbywających się w naturze i przy pięknej pogodzie.

W tym tygodniu Smerfy uczyły się jak dbać o naszą planetę Ziemię, dowiedziały się co to jest ekologia i  czym zajmuje się ekolog. Dzieci poznały pojęcie ekokultura   oraz  czy dzieci też mogą być ekokulturalne, wykonaliśmy nawet Ekoludzika. Uczyliśmy się segregować śmieci, dzieci poznały kolory pojemników na  poszczególne odpady. Rozmawialiśmy również o tym co się dzieje ze śmieciami, na czym polega recykling. Dzieci oglądały film Skąd się bierze prąd, jak powstaje w elektrowniach wiatrowych, słonecznych, wodnych oraz węglowych. Rozmawialiśmy o wodzie oraz o konieczności jej oszczędzania. Dzieci oglądały obrazki i wypowiadały się w jakiej sytuacji oszczędzamy wodę np. myjąc zęby. Smerfy nauczyły się piosenki  Ziemia to wyspa zielona, wykonaliśmy lwa z rolki po papierze toaletowym. W sali zawisł Kodeks Młodego Ekologa,  który zawiera wszystkie zasady  jakimi powinny się kierować dzieci aby zasłużyć na miano Młodego Ekologa. W piątek  świętowaliśmy Dzień Ziemi z tej okazji wspólnymi silami wykonaliśmy plakat Kochamy Naszą Planetę oraz  Smerfy kolorowały  obrazki według kodu.

W czwartek Smerfy uczestniczyły w zajęciach badawczych Labo Odkrywcy,, Niewidzialne cegiełki”. Dzieci dowiedziały się jak można wykryć białka i jaką rolę odgrywają.

 W piątek byliśmy na wycieczce w Lesie Bielańskim, gdzie mieliśmy zajęcia z przyrodnikiem. Jako podsumowanie całego dnia  każde dziecko otrzymało Dyplom Miłośnika Przyrody.

W tym tygodniu tematem zajęć w grupie Smerfy były zwierzęta gospodarskie i przygotowania do Wielkanocy. Dzieci dowiedziały się jakie zwierzęta mieszkają w zagrodzie: konie, krowy, świnie, kozy, owce, kury, kaczki, gęsi, indyki, króliki. Dowiedziały się jak nazywają się ich domy. Przeprowadziliśmy zabawy matematyczne, doskonalące przeliczanie np. jajek, zwierząt w ich domach. Wykonaliśmy prace plastyczne: krowy z odbitych w farbie dłoni, baranki z płatków kosmetycznych, zajączki wielkanocne, króliki. Ćwiczyliśmy małą motorykę drąc kartki na małe kawałeczki, wycinając i kolorując. Dzieci poznały budowę jajka, dowiedziały się skąd biorą się małe kurczaczki, oraz dowiedziały się co nam dają poszczególne zwierzęta gospodarskie: krowa - mleko, świnia - mięso, kura - jajko, mięso, koza - mleko, owca - wełna, gęsi -pióra. Smerfy nauczyły się nowej zabawy ze śpiewem „Rolnik sam w dolinie”. Smerfy posiały rzeżuchę. Dzieci poznały wielkanocne zwyczaje, dowiedziały się co wkładamy do wielkanocnego koszyka, co oznacza „Śmigus dyngus”. Smerfy nauczyły się piosenki o Wielkanocy pt. „Święta, biją dzwony”, którą bardzo chętnie śpiewają. W czwartek dzieci pomalowały przyniesione przez siebie jajka. Wszystkim bardzo podobało się zadanie wykonania pisanek. Oglądaliśmy też film edukacyjny o świątecznych zwyczajach. W tym roku również odwiedził nas Wielkanocny Zajączek, który wziął udział w wielkanocnych zabawach. Dzieci zaprezentowały Zajączkowi świąteczną piosenkę, rozwiązały zagadki dotyczące Wielkanocy, oraz wzięły udział w slalomie z jajkiem. Na koniec każdy Smerf odszukał ukryty upominek od Wielkanocnego Zajączka. 

W poniedziałek 3 kwietnia, odbył się koncert muzyczny „Wiosenne wędrówki Koszałka Opałka”. Dzieci poznały brzmienie i budowę wiolonczeli. 
 
„Święta biją dzwony”
 
1.Ciasto pachnie na świątecznym obrusie, obrusie, 
wokół stołu się krzątają mamusie, mamusie. 
Wszyscy poważni są tego ranka. 
Niech nas rozśmieszy wesoła pisanka. 

Ref: Święta, święta biją dzwony, 
każdy dzwon jak roztańczony. 
Tańczy, tańczy każdy dzwon, 
bim - bam – bom, bim – bam - bom. 

2. Szynka mruga z okrągłego półmiska, półmiska, 
tatuś chętnie by z radości zagwizdał, zagwizdał. 
Wszyscy poważni są tego ranka, 
niech nas rozśmieszy wesoła pisanka. 

Ref: Święta, święta biją dzwony… 

Zadnia do realizacji:

  • poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą, rozwijanie wiedzy na temat działania gospodarstwa wiejskiego, pracy gospodarza / rolnika, utrwalenie znajomości nazw zwierząt hodowlanych i budynków będących częścią gospodarstwa, rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zwierzęta hodowlane, kształtowanie nawyku systematycznej pracy
  • poznanie i utrwalenie znajomości nazw młodych zwierząt hodowlanych, doskonalenie umiejętności analizy sylabowej, wdrażanie do uważnego słuchania utworu literackiego, kształtowanie postawy odpowiedzialności wynikającej z posiadania zwierząt
  • poznanie nazw członków ptasich rodzin, kształtowanie umiejętności wyodrębniania ze zbioru jednostki na podstawie podanej cechy, rozwijanie chęci uczestniczenia w zabawach badawczych i eksperymentach, wdrażanie do uważnego słuchania i wykonywania poleceń i zadań w ustalonej kolejności
  • poznanie tradycji wielkanocnych, wdrażanie do rozumienia wartości, jakie niesie kultywowanie tradycji, nauka kroków tańca ludowego, rozwijanie umiejętności rytmicznego poruszania się do muzyki, kształtowanie postawy otwartości na różne kultury i religie
  • utrwalenie wiedzy dotyczącej tematu tygodnia, rozwijanie wrażliwości sensorycznej, zachęcanie do kultywowania tradycji wielkanocnych
  • poznanie sposobu dbania o książki, kształtowanie nawyku czytania książek i odkładania ich na półkę, uświadamianie wartości lektury w życiu człowieka, wdrażanie do poczucia odpowiedzialności za wspólne mienie
  • poznanie pojęć biblioteka, księgarnia i różnic między tymi miejscami, ćwiczenie właściwego zachowania podczas wizyt w bibliotece, księgarni, doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej, zapoznanie z akcją „Drugie życie książki”, uświadomienie wartości wynikającej z obcowania z książkami
  • poznanie procesu tworzenia książki i zawodów związanych z tym procesem, doskonalenie umiejętności przeliczania, rozwijanie wyobraźni i kreatywności, kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego
  • poznanie nowej piosenki, rozwijanie słuchu muzycznego, ćwiczenie umiejętności klasyfikowania książek ze względu na tematykę, kształtowanie umiejętności autoprezentacji
  • utrwalenie wiedzy dotyczącej tematu tygodnia, osób związanych z przygotowaniem książek, pobudzanie zmysłów, wdrażanie do samodzielnej pracy, uświadomienie korzyści płynących z regularnej lektury
  • poznanie pojęć ekolog, ekologia, wdrażanie do dbania o najbliższe otoczenie, ekologiczną postawę na co dzień, kształtowanie zachowań proekologicznych, budowanie poczucia odpowiedzialności za wspólne dobro, jakim jest planeta Ziemia
  • wprowadzenie pojęć: sortowanie śmieci, wysypisko, śmieciarka, poznanie zasad dotyczących segregacji śmieci: kolorów śmietników i surowców, które do nich należy wrzucać, kształtowanie praktycznej umiejętności segregowania śmieci, rozwijanie postawy proekologicznej
  • nabycie wiedzy o odnawialnych źródłach energii, doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematycznych, kształtowanie postawy przyjaznej przyrodzie
  • poznanie sposobów oszczędzania wody, kształtowanie poczucia rytmu i formy, ćwiczenie orientacji w przestrzeni, rozwijanie poczucia rytmu i świadomości ciała, utrwalanie znajomości piosenki, kształtowanie nawyku oszczędzania wody i postawy proekologicznej, wdrażanie do poczucia odpowiedzialności za stan planety
  • wprowadzenie pojęcia recykling, utrwalenie wiedzy dotyczącej tematu tygodnia, rozwijanie wrażliwości dotykowej i węchowej, rozwijanie wyobraźni, kreatywności, kształtowanie postawy odpowiedzialności za planetę
  • poznanie wyglądu i nazw wiosennych kwiatów, poszerzenie wiedzy na temat pomagania owadom, wykonywanie prac plastycznych niestandardowymi technikami, rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji, wdrażanie do uważnego słuchania, uwrażliwianie na piękno otaczającej przyrody
  • zapoznanie z wyglądem i nazwami mieszkańców łąki, doskonalenie umiejętności analizy sylabowej, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem oraz odpowiadania na pytania, uwrażliwianie na piękno otaczającej przyrody, rozbudzanie wyobraźni
  • poznanie nazw i sposobu użycia przyrządów służących do mierzenia, kształtowanie umiejętności określania odległości za pomocą określeń bliżej, dalej, ćwiczenie prawidłowego posługiwania się pojęciami wysoko, nisko, doskonalenie motoryki małej, nabywanie umiejętności wyciągania wniosków z przeprowadzanych eksperymentów przyrodniczych, doskonalenie współpracy w grupie rówieśniczej
  • zdobywanie wiadomości na temat życia pszczół, rozwijanie umiejętności muzycznych, zapoznanie z piosenką o tematyce wiosennej, doskonalenie umiejętności logicznego myślenia, rozwijanie sprawności fizycznej, czerpanie satysfakcji estetycznej z obcowania ze środowiskiem przyrodniczym
  • utrwalenie wiedzy na temat mieszkańców łąki, rozwijanie wrażliwości sensorycznej, kształtowanie umiejętności starannego wykonywania prac plastyczno-technicznych, doskonalenie umiejętności zgodnej współpracy

Tematy do realizacji:

1. Od kurnika do świątecznego koszyka.
2. W świecie książek.
3. Dbamy o nasza planetę.
4. Na wiosennej łące.

W środę przypomnieliśmy Legendę o Warsie i Sawie oraz  jak wygląda herb Warszawy i jakie są barwy Stolicy, obejrzeliśmy album ,,Spacerkiem po Warszawie”, gdzie były zdjęcia  znanych  warszawskich budynków oraz miejsc. W czwartek Smerfy uczestniczyły w warsztatach Tradycje kulinarne Warszawy prowadzone przez Stowarzyszenie DIETANOVA.  Dzieci poznały kulinarne tradycje naszej stolicy te dawne i współczesne. Obejrzały ilustracje znanych potraw, dowiedzieliśmy się co dzieci jadły i co lubią, a czego nie. Ciekawostką była informacja  co jadał król Stanisław August  Poniatowski oraz z jakiego kraju pochodzi mizeria i bigos. Najciekawszą  częścią warsztatów  było przygotowanie pyz. Dzieci śledziły i uczestniczyły w całym procesie ucierania ziemniaków, przeciskania przez praskę ugotowanych, mieszania ciasta oraz formowania kuleczek. Nie zapomnieliśmy o wcześniejszym umyciu rąk. Na zakończenie odbyła się degustacja. Część dzieci była zachwycona pyzami natomiast część nie specjalnie. Ogólnie warsztaty podobały się dzieciom i były urozmaiceniem naszego przedszkolnego życia.

Strony