Żabki

3 listopada w naszym przedszkolu odbył się koncert muzyczny z cyklu spotkań „Spotkania z muzyką”, podczas których dzieci poznają różne instrumenty muzyczne. Tym razem bohaterem koncertu była wiolonczela. Podczas występu przedszkolaki miały okazję poznać jej budowę, dowiedzieć się, do jakiej grupy instrumentów należy, oraz usłyszeć jej charakterystyczne, ciepłe i głębokie brzmienie. Muzycy zaprezentowali kilka utworów, a dzieci z zainteresowaniem słuchały występu. Koncert przebiegał w radosnej, jesiennej atmosferze. Dzieci aktywnie uczestniczyły w zabawach rytmicznych i wspólnym śpiewie. Cykliczne spotkania tego typu rozwijają wrażliwość muzyczną, koncentrację oraz zainteresowanie muzyką i instrumentami.

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami (na temat miejsca zamieszkania, drogi z domu do przedszkola i z przedszkola do domu)
  • kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
  • usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „t”, „T” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „t” w nagłosie i wygłosie)
  • kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
  • kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem siebie (stosowanie zwrotów: przede mną, za mną, obok mnie, z prawej strony, z lewej strony, blisko, bliżej, daleko, dalej)
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami matematycznymi (mały, mniejszy, mniej, duży, większy, dużo, tyle samo, o tyle więcej, o tyle mniej)
  • doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów
  • rozwijanie sprawności grafomotorycznej
  • budowanie wiedzy o swoim kraju, jego symbolach i legendach
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat
  • kształtowanie umiejętności odpowiadania na pytania i rozwiązywania zagadek
  • kształtowanie umiejętności formułowania i zadawania pytań
  • poznanie obrazu graficznego głoski „l” – litery „l”, „L”
  • klasyfikowanie przedmiotów zgodnie z podanymi kryteriami
  • rozbudzanie zainteresowania literami, czytaniem
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
  • poznanie obrazu graficznego głoski „u” – litery „U”, „u”
  • wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby
  • poznanie obrazu graficznego liczby „6”
  • kształtowanie świadomości własnego ciała
  • kształtowanie umiejętności wyznaczania kierunków w przestrzeni od własnego ciała
  • wdrażanie do poprawnego posługiwania się poznanymi terminami: „prawa”, „lewa”, „z tyłu”, „z przodu”, „obok”, „między”
  • kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
  • poznanie obrazu graficznego głoski „k” – litery „K”, „k”
  • doskonalenie analizy sylabowej wyrazów
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania liter oraz czytania sylab i prostych wyrazów
  • wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego
  • wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby
  • poznanie obrazu graficznego liczby „7”

Tematy do realizacji:

  1. Świat wokół nas
  2. Polska w moim sercu
  3. Przeszłość i teraźniejszość
  4. Podróż do przeszłości

Dzieci z grupy Żabki uczestniczyły w zajęciach edukacyjno-plastycznych poświęconych tematowi czterech pór roku. Celem zajęć było utrwalenie wiedzy dzieci na temat charakterystycznych cech poszczególnych pór roku, rozwijanie umiejętności współpracy w małych zespołach oraz doskonalenie sprawności manualnej i kreatywności. Na początku dzieci wymieniały, co dzieje się w przyrodzie wiosną, latem, jesienią i zimą – opowiadały o pogodzie, zmianach w przyrodzie, ubiorze i zabawach charakterystycznych dla danej pory oraz o swojej ulubionej porze roku. Następnie dzieci pracowały w małych zespołach, a każda grupa wykonała drzewo w wylosowanej porze roku z wykorzystaniem różnorodnych materiałów plastycznych. Dzieci współpracowały, dzieliły się zadaniami i wspólnie podejmowały decyzje. Na zakończenie odbyła się prezentacja prac.

Dnia 28 października dzieci wybrały się do Sali widowiskowej Urzędu Gminy Bielany, aby obejrzeć spektakl pt. „Pimpuś Sadełko” przygotowany na podstawie utworu Marii Konopnickiej. Już sama podróż do teatru była dla przedszkolaków dużym przeżyciem – dzieci z zainteresowaniem obserwowały otoczenie, rozmawiały o tym, jak należy zachowywać się w teatrze i z niecierpliwością oczekiwały rozpoczęcia przedstawienia. Spektakl opowiadał o przygodach wesołego i nieco niesfornego kotka Pimpusia, który uczęszczał do szkoły i uczył się odpowiedzialności oraz dobrych manier. Przedstawienie łączyło elementy gry aktorskiej, muzyki i tańca, dzięki czemu dzieci mogły aktywnie uczestniczyć w spektaklu, śmiać się i przeżywać losy bohatera. Po zakończeniu przedstawienia dzieci nagrodziły aktorów gromkimi brawami.

W naszej grupie 22 października odbyła się wycieczka do Teatru Kamienica, podczas której mieliśmy przyjemność obejrzeć spektakl pt. „Mała Syrenka” w wykonaniu Teatru Wawa. Przedstawienie opowiadało o spotkaniu Syrenki z Warsem – była to pełna humoru, muzyki i emocji historia o powstaniu Warszawy. Barwne stroje, rytmiczne piosenki i ciekawe postacie wciągnęły w swój podwodny świat przedszkolaki, które z zainteresowaniem śledziły losy bohaterów. Dodatkową atrakcją była nasza pierwsza wspólna podróż metrem, podczas której „Smerfy” świetnie sobie poradziły, dzielnie przestrzegając ustalonych zasad bezpieczeństwa.

W naszym przedszkolu zapachniało niedawno słodką marchewką i cynamonem! Dzieci wspólnie przygotowywały ciasto marchewkowe – mieszały składniki, dodawały startą marchewkę i z ciekawością obserwowały, jak powstaje masa. Podczas zajęć przedszkolaki uczyły się współpracy, cierpliwości oraz poznawały produkty spożywcze potrzebne do wykonania ciasta. Największą radość sprawiła nam oczywiście degustacja – ciasto wyszło pyszne, a uśmiechy na twarzach dzieci mówiły same za siebie! To był wspaniały, pachnący dzień w naszym przedszkolu i już czekamy na kolejne kulinarne eksperymenty!

21 października naszą grupę odwiedzili Rodzie naszej koleżanki, która tego dnia miała urodziny. Na początku zajęć wysłuchaliśmy opowiadnia czytanego przez Mamę naszej koleżanki, a następnie chwilę rozmawialiśmy na jego temat. Żabki z zainteresowaniem słuchały i rozmawiały o jej bohaterach. Później przyszedł czas na śpiewanie "Sto lat" i życzenia. Po części oficjalnej przyszedł czas na mały poczęstunek przygotowany z tej okazji. Na zakończenie odbyły się wesołe zabawy i zadania do wykonania. Każde dziecko rzucało kostką, a następnie wszyscy wykonywaliśmy zadanie, które wylosowało. Zabawa dostarczyła nam wiele radości i śmiechu. Dziękujemy bardzo Rodzicom za tak wspaniały czas!

Żabki podczas zajęć poznawały zasady higieny, dbania o siebie i swoje zdrowie oraz co zrobić jeśli zachorują. Poznały bliżej zawód lekarza i dowiedziały się do jakiego specjalisty należy udać się z poszczególnymi dolegliwościami. Przypomnieliśmy sobie również zasady zdrowego odżywiania i piramidę żywienia. Wybieraliśmy zdrowe produkty, które umieszczaliśmy w odpowiednim miejscu piramidy. Jako podsumowanie zajęć stworzyliśmy grupowe piramidy żywienia. Do pracy wykorzystaliśmy gazetki reklamowe z których wycinaliśmy potrzebne nam produkty, przy czym ćwiczyliśmy również pracę zespołową.

Dzieci z naszej grupy poznawały uroki jesieni podczas spacerów i wspólnych zabaw na świeżym powietrzu. Obserwowały zmieniającą się przyrodę, podziwiały kolorowe drzewa, porównywały liście i tworzyły z nich piękne bukiety. Nie zabrakło też wesołej zabawy wśród liści – podrzucania, zbierania i tropienia darów jesieni, o których rozmawialiśmy na zajęciach. Wspólnie tworzyliśmy jesienne kąciki przyrody i prace plastyczne inspirowane barwami tej pięknej pory roku. 

Z okazji Dnia Drzewa rozmawialiśmy o znaczeniu drzew dla ludzi, zwierząt i całej przyrody. Przedszkolaki dowiedziały się, dlaczego warto o nie dbać, co powstaje z drewna i jak drzewa pomagają naszej planecie. Podczas zajęć dzieci wzięły udział w zabawie sensorycznej, tworząc wspólnie duże, jesienne drzewo z naturalnych materiałów – liści, patyków, kasztanów i innych darów jesieni. Na zakończenie każde dziecko wykonało swoją kreatywną wersję drzewa z papieru i plasteliny, rozwijając przy tym wyobraźnię przestrzenną oraz umiejętności manualne. 

Strony