Biedronki

Na początku minionego tygodnia świętowaliśmy Dzień Dziecka. Wszyscy nie mogli się doczekać kiedy do naszego przedszkola przyjedzie wózek z lodami. Gdy lody pojawiły się na przedszkolnym tarasie, stanęlismy w długiej kolejce, aby zamówić swój ulubiony smak. Były lody malinowe, cytrynowe, mango oraz truskawkowe. Ponieważ pogoda była bardzo ładna, po zjedzenieu lodów bawiliśmy się przy muzyce w ogrodzie. Na tablicy w sali powiesiliśmy nasze zdjęcia, znalazły się tam również fotorafie niektórych rodziców i Pań z dzieciństwa. Biedronki z dużą radością wskazywały na zdjęciach swoją osobę.

Obszar fizyczny:
• uczestniczenie w zabawach ruchowych
• rozwijanie sprawności dłoni i palców
• wykonywanie ćwiczeń kształtujących nawyk utrzymywania prawidłowej postawy ciała
• rozwijanie zmysłu dotyku
• utrwalanie prawidłowego toru oddechowego
Obszar emocjonalny:
• rozpoznawanie i nazywanie emocji
• przedstawianie emocji za pomocą mimiki i gestów
• cierpliwe czekanie na swoją kolej
• panowanie nad nieprzyjemnymi emocjami
• przejawianie życzliwości i troski w stosunku do zwierząt
• kształcenie umiejętności radzenia sobie z porażką
Obszar społeczny:
• współdziałanie w zabawie
• czerpanie radości ze wspólnej zabawy
• obdarzanie uwagą innych osób
• dbanie o pozytywną atmosferę w grupie
• posługiwanie się imieniem, nazwiskiem i adresem
• respektowanie obowiązujących zasad i reguł
Obszar poznawczy:
• rozwijanie kompetencji matematycznych
• rozróżnianie i nazywanie wybranych figur geometrycznych
• doskonalenie umiejętności wypowiadania się
• dostrzeganie i kontynuowanie rytmów
• tworzenie prac plastycznych róznymi technikami
• wskazywanie przedmiotów potrzebnych w podróży
• poznawanie i nazywanie kontynentów
• dokonywanie pomiaru długości
• wskazywanie podobieństw w wyglądzie i zachowaniu dzieci z różnych stron świata
• poznawanie potraw z innych krajów
• rozpoznawanie i nazywanie środków transportu
• słuchanie utworów literackich
• poznawanie zasad bezpieczeństwa w czasie wakacji
• doskonalenie umiejętności przeliczania, tworzenia zbiorów i klasyfikowania elementów
Kręgi tematyczne
• Dzień Dziecka
• Mali podróżnicy
• Letnie obserwacje
• Jedziemy na wakacje

Na ostatnim spotkaniu z Labolkiem dzieci poznały zjawisko atmosferyczne, jakim jest tęcza. Dowiedziały się, że do jej powstania niezbędne są słońce i deszcz. Dzięki różnokolorowemu wiatrakowi mogły zrozumieć pojęcie światła białego, ważnego elementu w tworzeniu tęczy. Dzięki doświadczeniom dzieci zobaczyły, że tęczę można wykonać samodzielnie np. za pomocą płyt CD. Naszym zdaniem jednak najpiękniejsza jest ta prawdziwa tęcza, którą można zobaczyć na niebie.

Pierwsza wycieczka już za nami. Pogoda nam sprzyjała, nastroje również. W autokarze zapięliśmy pasy i w czasie podróży oglądaliśmy krajobrazy za oknem oraz często pytaliśmy o to kiedy już będziemy na miejscu. Po przybyciu na farmę nauki i zabawy „Cztery Pory Roku” zobaczyliśmy różne zwierzęta z wiejskiego podwórka m.in. świnię, różne gatunki kur, kozy, owce, konie, bażanty, króliki oraz ryby. Mogliśmy karmić, dotykać i głaskać zwierzęta. Uczestniczyliśmy też w nauce dojenia krowy. Oprócz dobrych wspomnień, z wycieczki zabraliśmy również pamiątki w postaci pomalowanych przez nas drewnianych figurek zwierząt oraz grupowo wyklejonych kogutów. Do przedszkola wracaliśmy zmęczeni ale zadowoleni.

Naszą kolejną zabawą plastyczną było malowanie balonami. Biedronki wiedzą już doskonale, że nie tylko pędzel może służyć jako narzędzie malarskie. Tym razem za pomocą balonów namalowaliśmy stonogę na łące. Przy okazji tworzenia tej pracy, zupełnie przez przypadek zrobiliśmy bardzo fajną zabawkę ale o tym opowiemy już kolejnym razem.

W związku z realizacją modułu „Wśród baśni Andersena” poznawaliśmy bajki tego duńskiego pisarza i poety. Bajki Andersena wciąż cieszą się powodzeniem u dzieci i zawsze niosą za sobą wciąż aktualne przesłanie. My oprócz tego, że czytaliśmy wybrane baśnie to postanowiliśmy zainscenizować jedną z nich, a była to „Książniczka na ziarnku grochu”. Biedronkom spodobała się zabawa w teatr i mają obiecane, że jeszcze ją powtórzymy.

W grupie Biedronek bardzo lubimy różnego rodzaju zabawy i eksperymenty plastyczne. To świetny sposób na rozwijanie kreatywności, wyobraźni i zdolności manualnych. Tym razem bawiliśmy się wirówką do sałaty tworząc „zakręcone obrazy”, a z okazji Święta 3 maja wykonaliśmy serduszka z masy solnej, do której wciskaliśmy białe i czerwone kawałki bibuły. Uważamy, że wyszły nam ciekawe prace ale przede wszystkim była to dla nas bardzo fajna zabawa.

Obszar fizyczny
• kształtowanie motoryki dużej i sprawności ciała
• konstruowanie trójwymiarowych budowli
• ćwiczenie sprawności ręki w czasie rysowania, malowania, wykonywania czynności precyzyjnych
• ćwiczenie prawidłowego chwytu pisarskiego
• rozwijanie sprawności manualnej przez stosowanie różnych technik plastycznych
Obszar emocjonalny
• stwarzanie okazji do czerpania radości z czynności artystycznych
• wdrażanie do radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami
• wdrażanie do wytrwałości w doprowadzaniu rozpoczętych zadań do końca
• stwarzanie okazji do dostrzegania wartości otoczenia przyrodniczego
• wspieranie w wierze w swoje mocne strony i odczuwania dumy z wytworów swojej pracy
• zachęcanie do przełamywania lęku przed spożywaniem nowych produktów
Obszar społeczny
• uczenie szacunku do rówieśników i osób starszych
• rozbudzanie zainteresowania postaciami historycznymi
• kształtowanie świadomości narodowej, poczucia przynalezności do narodu i kraju
• kształtowanie uważności na inne osoby i słuchanie ich wypowiedzi
• nabywanie umiejętności przedstawiania się (imię, nazwisko, adres)
• wdrażanie do wywiązaywania się z codziennych obowiązków
• wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych
Obszar poznawczy
• zapoznanie przez literaturę z symbolami narodowymi i treściami patriotycznymi
• utrwalanie umiejętności rozpoznawania prawej i lewej strony
• ćwiczenie umiejętności określania relacji przestrzennych i kolorów
• stwarzanie okazji do przeliczania na konkretach w sytuacjach zadaniowych
• poznawanie prostych zwrotów w języku angielskim
• zapoznanie z różnymi środkami transportu
• ćwiczenie umiejętności klasyfikowania elementów ze względu na podaną cechę
• rozwijanie wyobraźni poprzez układanie opowiadania
• uważne i aktywne słuchanie utworu literackiego
• motywowanie do wypowiadania się na forum grupy
• poznanie kwiatów i owadów łąkowych
• wykorzystywanie materiałów przyrodniczych do prac plastycznych
• doskonalenie umiejętności wokalnych a capella i z akompaniamentem
• kształcenie zdolności matematycznych przez przeliczanie elementów, tworzenie zbiorów równolicznych, dopełnianie zbiorów
• recytowanie wierszy z pamięci
• wypowiadanie się na temat członków rodziny


Kręgi tematyczne:
1. Święta majowe
2. Zagraniczne podróże
3. Wiosna w pełni
4. Rodzinna fotografia

Niedawno mieliśmy okazję po raz kolejny gościć u nas profesora Labolka, który wraz z Panią naukowiec opowiedzieli nam czym jest lustro i co sprawia, że możemy w nim dostrzec własne odbicie. W czasie eksperymentu z użyciem glukozy, amoniaku i azotanu srebra oraz podgrzaniu tych składników, powstała tafla jak w prawdziwym lustrze. W drugim doświadczeniu zobaczyliśmy podstawy tworzenia srebrnej biżuterii. Może jeszcze nie wszystko w przedstawionych eksperymentach jest jeszcze dla nas jasne i zrozumiałe ale dzięki tym doświadczeniom rozwija się nasza ciekawość i zaczynamy dostrzegać, że otaczającym nas światem rządzą pewne zasady.

Niedawno naszym tematem była ekologia. Świadomość ekologiczna powinna być kształtowana już od najmłodszych lat. Biedronki dowiedziały się, jak ważne jest dbanie o czystość naszej planety. W związku z tym zapoznały się z pojęciem recyklingu, i tak naprawdę uświadomiły sobie, że w przedszkolu bardzo często powtórnie wykorzystujemy materiały odpadowe do wykonywania chociażby prac plastycznych. Żeby jeszcze bardziej zrozumieć na czym polega recykling postanowiliśmy wykonać projekt „Robimy papier” i po omówieniu kolejnych etapów projektu przystąpiliśmy do działania: zebrania niepotrzebnych kartek i gazet, rozdrobnnienie ich, zamoczenie w wodzie, ponownego rozdrobnienie i zmiksowania, w efekcie czego powstała masa papierowa, która została rozłożona na ręcznikach, ozdobiona kwiatkami i sprasowana. Teraz czekamy tylko na wyschnięcie papieru i na pomyślne zakończenie projektu.

Strony