Tygryski

W minionym tygodniu naszym tematem była łąka i jej mieszkańcy. Był to bardzo ciekawy temat i chętnie rozmawialiśmy na temat motyli, żab, owadów, pszczół, mrówek i pająków. Przynosiliśmy tematyczne książki i czytaliśmy ciekawostki na temat ich życia. Omówiliśmy również cykl rozwojowy żaby i motyla oraz dowiedzieliśmy się, jakie znaczenie ma barwa ochronna dla zwierząt, na podstawie opowiadania o żabkach. Słuchaliśmy piosenki pt. "Na łące", która opowiada o kolorowych motylach i kwiatach, a w ogródku przedszkolnym, wspólnie szukaliśmy żyjątek, które można spotkać wśród traw. Oglądaliśmy teatrzyk, podczas którego utrwalaliśmy nazwy kwiatów i mieszkańców łąk. Wykonując prace plastyczne wykorzystaliśmy folię bąbelkową,  ćwiczyliśmy wycinanie i malowanie farbami, a nasze dzieła ozdobiły salę, w której zrobiło się jeszcze bardziej kolorowo i wiosennie.

W minionym tygodniu rozmawialiśmy na temat zwierząt z wiejskiego podwórka. Tygryski rozwiązywały zagadki słuchowe dotyczące zwierząt hodowanych i bawiły się przy piosence "Na podwórku", a także poznawały nazwy dorosłych zwierząt i ich młodych. Dzieci poznały nazwy domów zwierząt żyjących na wiejskim podwórku oraz określały korzyści wynikające z hodowli zwierząt dla człowieka. Przez cały tydzień towarzyszyły nam kolorowanki tematyczne, a podczas pracy plastycznej doskonaliliśmy technikę wycinania. Kolorowe koguty i krowy na pastwisku ozdobiły naszą salę.

1. Zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad dotyczących bezpieczeństwa podczas zabaw w sali i na placu zabaw.

2. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie podczas wiosny.

3. Zwrócenie uwagi na odpowiednie dostosowanie ubrań do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.

4. Poznanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi.

5. Wyjaśnienie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi.

6. Zapoznanie z wiejskim krajobrazem i zawodem rolnika.

7. Doskonalenie umiejętności liczenia poprzez zabawy matematyczne.

8. Rozwijanie sprawności manualnej i pomysłowości dzieci poprzez ćwiczenia plastyczne i grafomotoryczne.

9. Utrwalenie nazw i wyglądu wybranych owadów, poznanie ich pożyteczności dla przyrody i ludzi.

10. Poznawanie etapów rozwojowych: żaby i motyla.

11. Poszerzenie wiedzy dotyczącej różnych zawodów.

12. Poznanie zawodów wykonywanych przez rodziców.

13. Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny.

14. Nauka wierszy i piosenek.

15. Rozwijanie sprawności ruchowej, koordynacji i spostrzegawczości.

Tematy kompleksowe:

  1. Nowinki z wiejskiego podwórka.
  2. Wiosna na łące.
  3. Poznajemy różne zawody.
  4. Nasi kochani rodzice.

29 kwietnia Tygryski świętowały Dzień Tańca. Dzieci tego dnia dużo tańczyły, wykonały dowolne ekspresje taneczne do muzyki, brały udział w zabawach tanecznych w parach i pojedynczo, tańczyły z chustami. Poznały również taniec - polonez, który próbowały tańczyć, udało się wspaniale.

24 kwietnia Tygryski obchodziły Dzień Ziemi. Dzieci z wielkim zaintersowaniem obejrzały spektakl ekologiczny "Kosmolenie ratują Ziemię", zastanawiały się co możemy zrobić, aby dbać o naszą planetę, utrwaliły również swoją wiedzę na temat segregacji odpadów.

Zadania do realizacji:

  • Poznanie wybranych dyscyplin sportowych.
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych i ćwiczeniach.
  • Zapoznanie z wyglądem i wyposażeniem stadionu sportowego.
  • Nauka na pamięć wierszy i piosenek.
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych,
  • Różnicowanie stron ciała – prawej i lewej.
  • Zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad dotyczących bezpieczeństwa podczas zabaw w sali i na placu zabaw.
  • Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie podczas wiosny.
  • Zwrócenie uwagi na odpowiednie dostosowanie ubrań do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu).
  • Zapoznanie z modelem kuli ziemskiej – globusem.
  • Poznanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego; słuchanie ciekawostek na ich temat,
  • Poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata,
  • Dzielenie się wiadomościami na temat kosmosu: lotów kosmicznych, planet, gwiazdozbiorów.
  • Dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
  • Poznanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi.
  • Poznanie sposobów dbania o środowisko.
  • Zapoznanie z określeniami takimi jak: kwiaty chronione, zwierzęta chronione.
  • Wprowadzanie wybranych liter.
  • Przebywanie na świeżym powietrzu.
  • Rozwijanie sprawności manualnej i pomysłowości dzieci poprzez ćwiczenia plastyczne i grafomotoryczne.
  • Nauka adresu zamieszkania.
  • Nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych instytucji, zabytków.
  • Stosowanie zwrotów: Jestem Polakiem. Mieszkam w Polsce. Mówię po polsku,
  • Poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc.
  • Poznawanie ważniejszych wydarzeń z życia Polski, np. wejście Polski do Unii Europejskiej.
  • Zapoznanie dzieci z nazwą Unia Europejska.

W minionym tygodniu Tygryski, dzięki pomocy Rodziców zaczęły zakładać wiosenny ogródek. Na początku poznaliśmy nazwy kwiatów, które pojawiły się u nas w grupie i to, w jaki sposób musimy się nimi opiekować. Każdy z nas w każdej chwili mógł podejść i zobaczyć jak z dnia na dzień rozwijają się pąki i zmieniają w kolorowe kwiaty. Dowiedzieliśmy się również co potrzebne jest kwiatom do prawidłowego rozwoju i staraliśmy się, aby niczego im nie zabrakło. W planach mamy jeszcze posianie owsa i rzeżuchy oraz posadzenie cebuli, pietruszki i fasolek. Przy okazji utrwalania wiadomości o wiośnie nauczyliśmy się trzech krótkich wierszyków związanych z tematem.

24 marca Tygryski wzięły udział w zajęciach badawczych Labo Odkrywcy - "Jak kwaśne rzeczy jemy?". Dzieci przypomniały sobie informacje na temat zmysłów oraz dowiedziały się jak zbudowany jest język. Podczas zajęć sprawdzaliśmy czy badana substancja jest kwaśna, zasadowa czy neutralna.

W minionym tygodniu, poznawaliśmy zwiastuny wiosny. Podczas wyjść do ogrodu, obserwowaliśmy zmiany zachodzące w przyrodzie i szukaliśmy oznak nadejścia kolejnej pory roku. Podczas zajęć, poznawaliśmy różne rodzaje wiosennych kwiatów. Porównywaliśmy ich wygląd zwracając uwagę na kolory i nazwy. Stworzyliśmy również kilka prac plastycznych o tematyce wiosennej, wykorzystując przy tym, różne techniki plastyczne.

W minionym tygodniu Tygryski rozmawiały na temat teatru. Poznawały słowa związane z teatrem, zawód aktora oraz różne rodzaje lalek. Dowiedzieliśmy się w jaki sposób zrobić teatr cieni domowym sposobem i jak prosto można wykonać własne kukiełki. Każdy z nas stworzył kukiełkę według własnego pomysłu. Powstały: koty, policjanci, wróżki, smerfy i wiele wiele innych. Podczas zabawy w teatr zasiedliśmy na widowni i każdy z nas mógł przedstawić swoją postać oraz opowiedzieć krótką historię. Czasami było bardzo zabawnie, a widownia wybuchała śmiechem i nagradzała aktorów gromkimi brawami jak w prawdziwym teatrze. Scena i temat teatru towarzyszył nam również podczas zabaw swobodnych. Chętnie wcielaliśmy się w aktorów i odgrywaliśmy różne role. Korzystając z tablicy multimedialnej obejrzeliśmy kilka krótkich spektakli teatralnych.

Strony