Zadania wspierające rozwój dziecka do realizacji w kwietniu:
Żabki
● Wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw, określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach.
● Radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich.
● Dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich.
● Poznanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt. Poznawanie zwierząt (dorosłych i młodych) hodowanych na wsi. Nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania. Wyjaśnianie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi.
● Obserwacje zmian zachodzących w przyrodzie. Poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi. Wyjaśnianie określeń: kwiaty chronione, zwierzęta chronione; poznanie przedstawicieli ginących gatunków. Kształtowanie postaw proekologicznych.
● Poszerzanie wiedzy o Polsce, utrwalanie znajomości symboli narodowych.
● Rozwijanie mowy, wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi.
● Wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą.
● Rozwijanie słuchu fonematycznego – wyodrębnianie głosek w słowach.
● Porównywanie długości przedmiotów; stosowanie określeń: dłuższy, krótszy, takiej samej długości, porządkowanie przedmiotów – od najkrótszego do najdłuższego i odwrotnie.
● Kształtowanie umiejętności właściwego używania pojęć ciężki, lekki.
● Poznanie zapisu graficznego liter Ł, ł, F, f, Ż, ż, H, h – budzenie zainteresowania literami.
Zadania do codziennej realizacji:
● Kształtowanie nawyków porządkowych: sprzątanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków.
● Wdrażanie do dbanie o porządek w najbliższym otoczeniu, w szufladach indywidualnych.
● Wdrażanie do współdziałania podczas zabaw, gier, tańców, sytuacji zadaniowych.
Tematy kompleksowe:
1. Mamy różne charaktery.
2. Wiosna na wsi.
3. Dbamy o przyrodę.
4. Polska – moja ojczyzna.