Smerfy

W minionym tygodniu Smerfy rozmawiały o kosmosie. Jest to jeden z tematów, które bardzo fascynują dzieci. Podczas zajęć dydaktycznych zapoznaliśmy się ze sprzętami do odkrywania i badania kosmosu oraz z zawodami (astronom, astronauta). Poszerzyliśmy wiedzę na temat ruchu planet wokół Słońca oraz na temat ruchu obrotowego Ziemi (dzień, noc). Smerfy dzięki wyobraźni wyruszały w kosmos podczas zabaw ruchowych – „Deszcz meteorytów”, „Dzień-noc”, wykonały również ciekawe prace plastyczno-techniczne m.in. rakiety z rolek po papierze toaletowym. Ten tydzień był po prostu kosmiczny!

We wtorek 12 marca nasze przedszkole odwiedził teatrzyk Blaszany Bębenek pokazując dzieciom nowe przygody Pippi Langstrumpf. Aktorzy w wesoły sposób przedstawili przygody Pippi podróżującej po świecie, zapraszając do tej niesamowitej podróży wszystkich przedszkolaków. Dzieci spędziły czas w miłej atmosferze, nagradzając aktorów gromkimi brawami.

Dzień Kobiet to ważny dzień, zarówno dla tych dużych kobiet, jak i małych. 8 marca odbyła się z tej okazji uroczystość. Radosna atmosfera panowała już od rana. Chłopcy złożyli swoim koleżankom życzenia, zaśpiewali „Sto lat” i wręczyli samodzielnie wykonane laurki.

Zadania do realizacji:

  • Kształtowanie czynności samoobsługowych – spożywanie posiłku z użyciem sztućców, nakrywanie do stołu i sprzątanie po posiłku, samodzielne ubieranie się i rozbieranie;
  • Kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała;
  • Rozwijanie motoryki małej (chwyt, manipulacja, praca nadgarstka);
  • Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej w czasie ćwiczeń i zabaw ruchowych
  • Dostrzeganie potrzeby ochrony przyrody;
  • Przygotowywanie do rozumienia uczuć i emocji własnych oraz innych ludzi wywołanych kontaktem z przyrodą;
  • Budowanie więzi emocjonalnej z naturą, w tym odpowiedzialności za otaczający nas świat (woda, ziemia, powietrze);
  • Kształtowanie poczucia empatii i troski o zdrowie swoje i innych;
  • Wdrażanie do uważnego słuchania i czekania na swoją kolej;
  • Budowanie systemu wartości dziecka – odpowiedzialność, empatia, szacunek;
  • Wdrażanie do respektowania norm społecznych przyjętych w kontrakcie grupowym;
  • Wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa dziecka o nazwy zwierząt i roślin oraz o zwroty związane z kosmosem;
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorze;
  • Rozwijanie umiejętności porównywania i klasyfikowania przedmiotów wg podanego kryterium;
  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania w najbliższym otoczeniu kształtów, wzorów, kolorów;
  • Rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej;
  • Nauka piosenek: „Ufoludki, „Maszeruje wiosna”, „Pomaluję cały świat” - kształtowanie pamięci i wrażliwości muzycznej

Tematy do realizacji:

  1. Zwierzęta i rośliny wokół nas
  2. Kosmiczne przygody
  3. Mali ekolodzy
  4. Od kurnika do świątecznego koszyka

W ostatnich tygodniach lutego rozmawialiśmy o sztuce. Poszerzaliśmy wiedzę na temat kina i teatru oraz właściwego zachowania w miejscach publicznych, utrwalaliśmy umiejętności dostosowywania stroju do sytuacji, kształtowaliśmy postawę otwartości na sztukę. Bawiliśmy się w teatr kukiełkowy i paluszkowy, utrwalaliśmy nazwy zawodów związanych z pracą w teatrze. Mieliśmy również okazję bawić się w artystów malarzy. Efektem tej zabawy były piękne kolorowe dzieła, które stworzyliśmy za pomocą farb i pędzli.

Na zajęciach z cyklu „Labo Odkrywcy” tematem były „Chemiczne zwierzęta”. Obserwowaliśmy tworzenie chemicznego kameleona, czyli mieszaniny cieczy, która zmieniała barwę. Zapoznaliśmy się też z faktami dotyczącymi największych ssaków świata.

26 lutego Smerfy obchodziły Dzień Dinozaura. Dzieci miały okazję wziąć udział w nietypowych zajęciach, które wprowadziły je w prehistoryczny świat i przybliżyły im życie dinozaurów. Wśród działań podejmowanych w tym dniu były zabawy z wykorzystaniem planszy, figurek dinozaurów, gier planszowych, książek czy zdjęć. Smerfom najbardziej podobała się zabawa w paleontologów, czyli wykopywanie figurek/szkieletów dinozaurów z piasku (piasek kinetyczny dzieci przygotowały samodzielnie). Świętując Dzień Dinozaura mieliśmy również okazję do rozwijania umiejętności matematycznych – przeliczanie, porównywanie wyglądu, określanie wielkości, segregowanie wg określonej cechy. Było też wiele zabawa ruchowych oraz kolorowanie wybranych przez dzieci obrazków z dinozaurami. Dzień Dinozaura upłynął nam na wesołej zabawie, poszukiwaniu i doświadczaniu.

W minionym tygodniu Smerfy rozwijały zainteresowania i uzdolnienia muzyczne. Wzbogacały słownictwo związane z muzyką, utrwalały nazwy niektórych instrumentów, a także poznały zawody: muzyk, pianista, kompozytor, piosenkarz. Jedną z zabaw, które przypadły nam do gustu były „Gazetowe rytmy” – próbowaliśmy odtwarzać proste rytmy zgodnie z podanym na tablicy kodem. Ćwiczyliśmy pamięć słuchową grając w dźwiękowe memo – staraliśmy się rozpoznać takie same dźwięki. Nauczyliśmy się też piosenki – „Jestem muzykantem konszabelantem”, ilustrowaliśmy jej treść ruchem. Doskonaliliśmy koncentrację i uwagę bawiąc się w orkiestrę. Dowiedzieliśmy się też kim jest i jaką rolę w orkiestrze pełni dyrygent. Wykonaliśmy pracę plastyczną – trąbki z gotowych elementów przyklejanych wg podanego wzoru. W czwartek rozwijaliśmy sprawność fizyczną i koordynację ruchową podczas gimnastyki z Panią Agnieszką.

W lutym swoje święto obchodzi uwielbiane przez większość dzieci danie – pizza, dlatego Smerfy zamieniły się w kucharzy i przygotowały swoje własne pizze, które potem zjedliśmy ze smakiem.

14.02. obchodziliśmy walentynki. Ten dzień przepełniony był atrakcjami oraz pogadankami na temat znaczenia miłości i przyjaźni w naszym życiu. Smerfy wykonały kartki walentynkowe dla swoich bliskich, poznały walentynkowe tradycje, wzięły udział w wielu zabawach, których motywem przewodnim było czerwone serce. Najbardziej spodobał się serduszkowy wyścig – nawlekanie czerwonej włóczki na serca wycięte z kartonu. Zrobiliśmy też serduszkowe malowanie na mleku – pokolorowaliśmy mazakami serca wycięte z płatków kosmetycznych i położyliśmy je na mleku . Efekt był magiczny, a miny zadowolonych z siebie Dzieci – bezcenne :)

W minionym tygodniu tematem przewodnim był karnawał. Smerfy poznały popularne tradycje karnawałowe oraz stworzyły kolorowe balony wyklejając szablon bibułą. We wtorek, przebrani w ciekawe stroje bawiliśmy się na naszym Balu Karnawałowym. Przebrania były bardzo piękne i kreatywne – były Księżniczki, Strażacy, Motylki, Wróżki, Jednorożce, Czarownice, Superbohaterowie,  a nawet… transformers! Wystrój sali balowej wprowadził nas w radosny nastrój i zachęcił do wesołej zabawy. Nie zabrakło tańców, zabaw integrujących i konkursów. Bal umożliwił dzieciom i Paniom spędzenie czasu w miłej atmosferze. Wspólna zabawa przyniosła wszystkim wiele radości!

W czwartek obchodziliśmy kolejny dzień pełen wrażeń – Dzień Babci i Dziadka. Smerfy  od samego rana z niecierpliwością wyczekiwały zaproszonych gości, nie mogąc się doczekać, kiedy zapukają do drzwi Przedszkola. Babcie i Dziadkowie, mieli okazję podziwiać swoje wnuczęta w specjalnie dla nich przygotowanym programie artystycznym. Na koniec występu Goście zostali zaproszeni na scenę, aby razem z dziećmi zatańczyć „Krakowiaka”. Nie zabrakło również prezentów dla Babć i Dziadków oraz słodkiego poczęstunku.

5 lutego  Smerfy kolejny raz przeżyły muzyczne spotkanie ze wspaniałymi artystami. Przy dźwiękach skrzypiec wysłuchały ciekawej historii Zbójnika Janosika.

W minionym tygodniu Smerfy przygotowywały własnoręcznie prezenty dla Babć i Dziadków. Malowały wcześniej ulepione z masy solnej kwiaty i ozdabiały guziczkami srebrne podkowy. Uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka zbliża się wielkimi krokami, więc dzieci utrwalały też wierszyki i piosenki, aby dobrze przygotować się do występu.

Braliśmy udział w zajęciach Labo Odkrywcy. Tym razem zapoznaliśmy się ze specyfiką rdzy – dowiedzieliśmy się czym jest i jak powstaje, rozmawialiśmy o konsekwencjach rdzewienia, oraz jak chronić przed tym przedmioty.

Przez cały tydzień w zabawach i zajęciach towarzyszyły nam guziki. Oprócz ozdabiania upominków dla dziadków wykorzystaliśmy je do układania różnorodnych kształtów i wzorów, grę w guzikowe pchełki, a także do ćwiczeń w przeliczaniu.

Obchodziliśmy w tym tygodniu czwarte urodziny Antosi i Jagódki – jak zwykle było dużo zabawy, radości i przyjemności :)

Zadania do realizacji:

  • Kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała w czasie zabaw muzyczno-ruchowych, tańców i pląsów,
  • Kształtowanie nawyku zgłaszania potrzeb fizjologicznych,
  • Kształtowanie czynności samoobsługowych – rozkładanie przyborów do prac plastycznych oraz technicznych i sprzątanie po zajęciach,
  • Rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej,
  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • Rozszerzanie słownika o wyrażenia i zwroty dotyczące uczuć i emocji,
  • Wdrażanie do czynnego i zgodnego współdziałania w zespole rówieśniczym,
  • Kształtowanie postaw prospołecznych – czerpanie radości ze wspólnego muzykowania,
  • Wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa związanego z muzyką, sztuką, teatrem,
  • Doskonalenie umiejętności określanie i wyrażania swoich emocji (gra aktorska – wchodzenie w rolę, wczuwanie się w odgrywaną postać, ćwiczenie z użyciem rekwizytu i bez)
  • Poznanie zawodów: muzyk, pianista, kompozytor, piosenkarz, piosenkarka, aktor, reżyser, pisarz, choreograf, malarz, rzeźbiarz, artysta),
  • Doskonalenie umiejętności odpowiadania na pytania, wypowiadania się na dany temat,
  • Budowanie zainteresowania dziecka językiem ojczystym,
  • Kształtowanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie,
  • Poznawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazw tych zawodów, które wzbudziły zainteresowanie dziecka,
  • Kształtowanie czynności samoobsługowych – spożywanie posiłków z użyciem sztućców, nakrywanie do stołu i sprzątanie po posiłku,
  • Rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej, słuchowej i ruchowej.

Tematy do realizacji:

  • Hej, ha, co to gra?
  • Malujemy świat
  • Zaproszenie do teatru
  • Dzieci – wspaniali artyści

Pierwsze zajęcia w nowym 2024 roku dotyczyły obchodzenia sylwestra oraz Świętowania Nowego Roku. Rozmawialiśmy o tym jak wygląda i jak obchodzi się sylwestra w Polsce i na świecie. Smerfy opowiadały o swoich przeżyciach związanych z nocą sylwestrową i dla każdego z nich dużą atrakcją były fajerwerki zdobiące niebo o północy. Dzieci rozwijały sprawność motoryczną – stemplując farbą stworzyły kolorowe fajerwerki.

W minionym tygodniu rozmawialiśmy też o zmianach zachodzących w przyrodzie zimą, rozwiązywaliśmy zagadki związane z tą porą roku, bawiliśmy się w bitwę na śnieżki (śnieżki zrobiliśmy z gazet), uczyliśmy się piosenki pt. „Zima czarodziejka”.  Smerfy chętnie wzięły udział w zajęciach z papieroplastyki – budowaliśmy bałwany starając się wykorzystać jak najwięcej dostępnych materiałów. W kilkuosobowych zespołach przygotowywaliśmy po trzy kule przy użyciu gazet i taśm samoprzylepnych. Każda z grup pomalowała swojego bałwana białą farbą.

Tworzyliśmy również bałwanki z białych plastikowych kubeczków – namalowaliśmy im oczy, usta i marchewkowe nosy. Kubeczkowe bałwany posłużyły nam do układania wież i do zabawy „Rzuć do celu”. Bawiliśmy się też chustą animacyjną w „Rekin pod lodem”, Śnieżny bilard” i „Zaczarowany zaprzęg”.

Strony