Żabki

W ubiegłym tygodniu Żabki poznały zwierzęta hodowane w gospodarstwach wiejskich oraz pracę rolników. Wszystkie zwierzęta podzieliliśmy na ptaki i ssaki. Oglądaliśmy zdjęcia zwierzą i ich młodych, rozpoznawaliśmy je po wydawanych odgłosach, próbowaliśmy je naśladować. Rozmawialiśmy również o tym dlaczego hodujemy zwierzęta oraz o  jak ważna jest praca rolnika.  Dzieci dowiedziały skąd bierzemy mąkę do pieczenia chleba oraz poznały drogę mleka od krowy do mleka w kartonie w sklepie. W ubiegłym tygodniu dzieci zapoznały się z zapisem graficznym litery F, f. Wykonały pracę plastyczną Kura i kurczęta.

Dużą atrakcją dla dzieci było otwarcie piaskownic. Przez pierwsze dni Żabki z chęcią bawiły się piaskiem przekopując całą piaskownicę.

Na naszej tablicy grupowej można obejrzeć wystawę zdjęć, które dzieci dostarczyły na konkurs fotograficzny.

11 kwietnia w czwartek Żabki brały udział w zajęciach edukacyjnych na temat bezpieczeństwa nad wodą. Dzieci dowiedziały się co oznaczają kolory flag na kąpieliskach, kolory bojek oraz ilość gwizdków ratownika oraz ja k wezwać pomoc w nagłym wypadku. Wszystkie dzieci wiedziały, że do wody mogą wejść tylko pod opieką osoby dorosłej. Chętni mogli przymierzyć kamizelkę ratunkową. Na zakończenie zajęć  dzieci bawiły się w zabawę Gwizdek ratownika oraz otrzymały dyplomy, ulotki oraz  przypinki na pamiątkę uczestnictwa w zajęciach.

We  wtorek 9 kwietnia Żabki uczestniczyły w przedstawieniu teatralnym ,,Kubuś nasz przyjaciel”. W przedstawieniu Tygrysek, Prosiaczek  a później Kłapouchy wyruszyli na wyprawę ratunkową. Chcieli uratować Puchatka,   po drodze przeżywając różne przygody. Dzieci chętnie pomagały i bawiły się z bohaterami. Żabki grały w piłkę, pomagały ciągnąć linę, wskazały  Kubusiowi na mapie  drogę do skarbu. Motto przedstawienia było takie, że od skarbu ważniejsza jest przyjaźń i przyjaciele.  W czasie przedstawienia  dzieci bardzo dobrze się bawiły i dawały wskazówki bohaterom.

●      Wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw, określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach.
●      Radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich.
●      Dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich.
●      Poznanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt. Poznawanie zwierząt (dorosłych i młodych)  hodowanych na wsi. Nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się  zwierząt, odżywiania. Wyjaśnianie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi.
●      Obserwacje zmian zachodzących w przyrodzie. Poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi. Wyjaśnianie określeń: kwiaty chronione, zwierzęta chronione; poznanie przedstawicieli ginących gatunków. Kształtowanie postaw proekologicznych.
●      Poszerzanie wiedzy o Polsce, utrwalanie znajomości symboli narodowych.
●      Rozwijanie mowy, wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi.
●      Wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą.
●      Rozwijanie słuchu fonematycznego – wyodrębnianie głosek w słowach.
●   Porównywanie długości przedmiotów; stosowanie określeń: dłuższy, krótszy, takiej samej długości,  porządkowanie przedmiotów – od najkrótszego do najdłuższego i odwrotnie.
●      Kształtowanie umiejętności właściwego używania pojęć ciężki, lekki.
●      Poznanie zapisu graficznego liter Ł, ł, F, f, Ż, ż,  H, h – budzenie zainteresowania literami.
 
Zadania do codziennej realizacji:
●      Kształtowanie nawyków porządkowych: sprzątanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków.
●      Wdrażanie do dbanie o porządek w najbliższym otoczeniu, w szufladach indywidualnych.
●      Wdrażanie do współdziałania podczas zabaw, gier, tańców, sytuacji zadaniowych.
 
Tematy kompleksowe:
1. Mamy różne charaktery.
2. Wiosna na wsi.
3. Dbamy o przyrodę.
4. Polska – moja ojczyzna.
Przygotowania do Świąt Wielkiej Nocy rozpoczęliśmy od udziału w warsztatach wielkanocnych, na które wybraliśmy się do Galerii Młociny. Podczas warsztatów dzieci wykonały wieńce wielkanocne wykazując się przy tym ogromną inwencją twórczą, powstało pięć pięknych wińców, każdy inny, choć wszystkie z tych samych materiałów. Przez cały tydzień poprzedzający święta dzieci poszerzały swoja wiedzę na temat tradycji wielkanocnych, bawiły się z wykorzystaniem wielkanocnych symboli (jajek, kurczaczków, zajączków) w zabawy matematyczne, ruchowe, muzyczne. Malowały i ozdabiały styropianowe jajka, wykonały ozdobne zajączki oraz zrobiły prace plastyczne obrazujące kurczaczki wykluwające się z jajek.
27 marca dzieci uczestniczyły w zajęciach badawczych Labo Odkrywcy „Mały ekolog”, dzięki eksperymentom i przedstawionym wiadomościom dzieci uświadomiły sobie jak wielką role odgrywają rośliny i zwierzęta w życiu człowieka.

Drugi tydzień Żabki czekają na wiosnę. W sali rozkwita nasz wiosenny ogródek. Dzieci przynoszą  nowe roślinki, a w poniedziałek, również wysieliśmy kwiaty: aksamitki i słoneczniki ozdobne. W przeciągu trzech dni w czwartek aksamitki zaczęły już kiełkować. Dzieci codziennie sprawdzają ile urosły nasze cebulki i kwiaty oraz pamiętają o podlewaniu roślin.

W tym tygodniu poznaliśmy literkę c, C oraz cyfrę 10. Doskonalimy liczenie oraz określanie pierwszej i ostatniej głoski w wyrazach. Czekając na wiosnę poznajemy ptaki przylatujące do Polski i dlatego  Żabki wykonały pracę plastyczną  Bociany. W czwartek  21 marca w Pierwszy Dzień Wiosny  pojechaliśmy do Teatru Lalka na spektakl  Śpiąca Królewna. Z przygotowanymi opaskami na głowach: Witamy Wiosnę oraz obserwując zwiastuny wiosny: słoneczko, krokusy, forsycje,  ruszyliśmy do Teatru. W teatrze oglądaliśmy wystawę lalek teatralnych, dzieci były bardzo podekscytowane, liczyły dzwonki i czekały na rozpoczęcie spektaklu. Przedstawienie podobało się dzieciom, chociaż każdemu coś innego.

22 marca Żabki świętowały Dzień Wody. Cały dzień liczyły ilość kubków wypitej wody, a było ich aż 98. Żabki wiedziały dlaczego woda jest bardzo ważna dla ludzi, zwierząt i roślin, poznały obieg wody w przyrodzie: Historię kropelki wody.

W ostatnim tygodniu  Żabki obserwowały marcową pogodę. Codziennie rysowały symbole pogodowe na kalendarzu pogody, zastanawiały się czy prawdziwe jest przysłowie W marcu jak w garncu. Dzieci nauczyły się piosenki Wołanie wiosny, poznały zapis graficzny liter U,u oraz doskonaliły liczenie w zakresie  9. W naszej sali  zorganizowaliśmy Wiosenny ogródek, w którym znalazły się przyniesione przez dzieci  żonkile, hiacynty, posadzona cebula. Każde dziecko posadziło swoją cebulkę i będziemy obserwować wyrastanie szczypiorku. Dyżurni będą musieli podlewać roślinki i o nie dbać.

Kontynuowaliśmy zabawy badawcze, sprawdzaliśmy co pływa, co tonie. Dzieci wyciągały wnioski z przeprowadzonego eksperymentu. Drugim eksperymentem było mieszanie farb. Dzięki temu z trzech podstawowych  barw otrzymaliśmy inne kolory: zielony, pomarańczowy, fioletowy, a nawet brązowy. Zapraszamy Rodziców do wzbogacenia naszego Wiosennego ogródka o nowe roślinki.

W poniedziałek Żabki oglądały przedstawienie ,,Pipi Lansztrung zwiedza świat”. Dzieci aktywnie brały udział w inscenizacji pomagając aktorom.

26 lutego obchodziliśmy Dzień Dinozaura, a że temat okazał się bardzo interesujący dla dzieci przeciągnął się  na cały tydzień. Żabki urządziły w sali kącik tematyczny, przyniosły książki o dinozaurach oraz mnóstwo figurek dinozaurów, które posegregowały na mięsożerne i roślinożerne. Dzieci wykazały się dużą wiedzą na temat dinozaurów i prehistorii, którą poszerzaliśmy podczas zabaw dydaktycznych, czytając zgromadzone książeczki, a nawet ucząc się piosenki dzięki, której poznaliśmy tyranozaura, ichtiozaura i pterodaktyla. Dzieci składały obrazki dinozaurów z części, oglądały je przez okulary 3D,  ułożyły wielkiego dinozaura z rolek po papierze toaletowym, narysowały park jurajski pastelami, wykonały dinozaury z talerzyków papierowych oraz zrobiły wielkie dinozaury z balonów.

Ostatni tydzień dzieci  z grupy Żabek  robiły eksperymenty w swoim ,,przedszkolnym laboratorium”. Mieszaliśmy różne substancje np. wodę, olej i mleko i sprawdzaliśmy czy się zmieszają. Dzieciaki obserwowały co się stanie . Sprawdzaliśmy jak nadmuchać balon bez użycia pompki  i ust. Eksperyment nam wyszedł przy użyciu  butelki, wody, sody i octu balon się napełnił. Przebijaliśmy ołówkami torebki plastikowe wypełnione wodą i sprawdzaliśmy czy woda wycieka.

Żabki bawiły się lampką plazmową, która bardzo podobała się dzieciom. W słoiku wykonaliśmy mini lampę lawową,  w której kolorowe baloniki wędrowały ku górze.

Eksperymentowaliśmy również z kolorową wodą i liśćmi kapusty pekińskiej. Włożyliśmy liście do zabarwionej wody i codziennie obserwujemy co się wydarzy.

Wykonaliśmy prowizoryczny wulkan i przy pomocy kolorowej wody, sody i octu obserwowaliśmy wybuch wulkanu. Dzieci oglądały erupcje wulkanów na ilustracjach, wyjaśnialiśmy jak to się dzieje. Żabki wykonały swoje wulkany z papieru.

W czasie wykonania pracy plastycznej również eksperymentowaliśmy rozdmuchując przez rurki plamy na kolorowym papierze tworząc  różnobarwne kleksy. Po wyschnięciu dzieci przekształcały swoje kleksy w kolorowe stworki, robaki, bakterie i tp.

Wykonaliśmy eksperymenty z balonami, które przyciągały ścinki papieru i włosy jak również  przyklejały się do ściany oraz magnesami. Dzieci bawiły się także wykonanym przez siebie ,,sztucznym śniegiem”.

W piątek świętowaliśmy urodziny Tosi oraz Dzień Dziewczyn. Z tej okazji chłopcy przygotowali dla dziewcząt kule do kąpieli oraz opaski na głowę z napisem Super Dziewczyna.

W poniedziałek  dzieci uczestniczyły w koncercie muzycznym Pisanki, malowanki i poznały budowę i brzmienie gitary klasycznej.

Miniony tydzień dostarczył dzieciom dużo atrakcji, a przy okazji rozwinęły umiejętność obserwacji i wyciągania wniosków.

  • Obserwowanie różnych zjawisk fizycznych, np. rozpuszczania ciał stałych w cieczy, krystalizacji, topnienia, parowania, tonięcia i pływania ciał, rozszczepiania światła (tęcza), zjawisk akustycznych (echo), magnetycznych w czasie wykonywania eksperymentów.
  • Poznanie kalendarza pogody- rozwijanie zainteresowania różnymi zjawiskami pogodowymi.
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np.: coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi krokusy).
  • Poznawanie zwiastunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach.
  • Zakładanie w sali zielonego ogródka; poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin; zachęcanie do prowadzenia kalendarza obserwacji roślin.
  • Dbanie o rośliny doniczkowe uprawiane w pomieszczeniach, nazywanie wybranych, umieszczanie ich w nasłonecznionych miejscach.
  • Wyjaśnienie roli wody w życiu ludzi i zwierząt, szanowanie wody, niemarnowanie jej.
  • Obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np. w lesie, na łące);
  • Poznanie polskich tradycji związanych z Wielkanocą: pisanki, baranek, owies, koszyczek wielkanocny, Śmingus- dyngus.
  • Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Wielkanocy.
  • Wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  •  Wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej).
  • Wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).
  • Poznawanie liter drukowanych – małych i wielkich: u,U, c,C, poznanie zapisu graficznego liczby 10.
  • Utrwalenie zapisu graficznego poznanych liczb od 0 do 10. Doskonalenie liczenia w zakresie 10.
  • Bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.

Zadania do codziennej realizacji:

  • zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy wspólnymi zabawkami,
  • wdrażanie do przestrzegania zasad ustalonych w grupie; zgodna zabawa, odkładanie zabawek na wyznaczone miejsca, posługiwanie się umiarkowanym głosem podczas zabaw,
  • zabiegi higieniczne po wejściu do sali, po zabawie i przed posiłkami  ( przypomnienie zasad  dokładnego mycia rąk) – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie,
  • nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych: zakładanie i zdejmowanie butów, ubieranie się i rozbieranie,

Tematy do realizacji:

1. W dziecięcym laboratorium.

2. Pogoda marcowa.

3. Wiosna, ach to ty!.

4. Wielkanoc.

Strony